Pedagogische en economische benadering van (t)e-learning (#in)

In Cramming computers: It's still the same old story klaagt Michael Horn er over dat Amerikaanse scholen nog steeds ICT als doel op zich het onderwijs inhalen. Daarmee heeft het onderwijs in de VS volgens Horn al 60 miljard dollar verspild. In plaats van computergecentreerde klaslokalen in te richten, bedoeld voor substitutie van het bestaande onderwijs, zou het gebruik van technologie vooral gericht moeten zijn op individualisering van het onderwijs en het verbeteren van leerprestaties. Horn schrijft onder meer:

Technology has the potential to transform the education system—not by using technology for technology’s sake through PowerPoint or multimedia at the expense of math and reading or something like that—but instead as a vehicle to individualize learning for students working to master such things as math and reading, thereby creating a student-centric system as opposed to today’s lockstep and monolithic one.

Horn zet zich af tegen diegenen die ICT inzetten om leren aantrekkelijker te maken, of om de aansluiting te zoeken bij de leefwereld van jongeren (waar technologie een onlosmakelijk onderdeel van is). Dit zou je een 'pedagogische benadering' kunnen noemen. Horn kiest voor een 'economische benadering' van technology enhanced learning. Dit is een eenzijdige benadering. Maar dat is de 'pedagogische benadering' ook. Beide benaderingen zijn noodzakelijk voor een duurzame en verantwoorde adoptie van ICT in het onderwijs.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *