PIC-RAT raamwerk om technology enhanced learning te beschrijven en te evalueren

Op het gebied van technology enhanced learning zijn er verschillende modellen en raamwerken die je kunt gebruiken om vanuit een didactische bril naar het gebruik van ICT en leren te kijken. Het PIC-RAT-raamwerk is daar een voorbeeld van.

Dit model wordt geïntroduceerd door Emily Pulham, promovenda op het gebied van Instructional Psychology and Technology aan de Brigham Young University. Het raamwerk is een rubric die gevormd wordt door een versimpelde versie van de taxonomie van Bloom en het RAT-raamwerk. Twee basisvragen liggen aan dit kader ten grondslag:

  1. Wat is de relatie van lerenden tot de technologie (Passief, Interactief, Creatief; activiteiten van de lerende)?
  2. Hoe beïnvloedt het gebruik van ICT door de docent de onderwijspraktijk (Replace -vervangen-, Aplify -versterken- of Transform (drastisch veranderen; zonder technologie niet mogelijk)?

Volgens Pulham zou elke docent zich deze vragen moeten stellen als men ICT voor leren wil gebruiken.

De integratie leidt dan tot negen combinaties (van passief-vervangend tot creatief-veranderen). Hieronder vind je een Nederlandstalige variant.

Je kunt dit model gebruiken om naar de bestaande praktijk te kijken. Maar het model is vooral bedoeld om na te denken over hoe je technologie meer interactief, creatief, versterkend of veranderend kunt inzetten ten behoeve van leren. Pulham geeft ook verschillende voorbeelden van toepassingen die je in de matrix kunt plaatsen.

Uiteraard kun je discussiëren over de vraag of deze matrix voldoende nuance biedt. Ook kun je van mening verschillen over de vraag of elk voorbeeld goed gepositioneerd is. Je zult toepassingen ook in hun samenhang moeten bekijken.

Zo kan een online video passief-vervangend zijn. Behalve als deze online video gecombineerd wordt met een interactieve quiz. Daar komt bij dat je ongelofelijk moet uitkijken met waardeoordelen toekennen aan combinaties. Denk met name na over wat je wilt bereiken, met welke doelgroep, binnen welke context, enzovoorts.

Ik vind de indeling wel interessant als middel om over je huidige praktijk te praten en om over de gewenste praktijk na te denken. De combinatie en eenvoud maken het raamwerk goed toepasbaar. Ik zal ‘PIC-RAT’ een plek geven in mijn Stappenplan Technology Enhanced Learning ontwikkelen, waarin diverse andere hulpmiddelen een plek hebben gekregen.

Nota bene: wie kan een toepassing bedenken van Passive-Transform?

Onderstaande video licht het PIC-RAT-raamwerk verder toe:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord

Volg

Subscribe via RSS
mei 2018
M D W D V Z Z
« apr    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Archief

Categorieën

This website stores cookies on your computer. These cookies are used to provide a more personalized experience and to track your whereabouts around our website in compliance with the European General Data Protection Regulation. If you decide to to opt-out of any future tracking, a cookie will be setup in your browser to remember this choice for one year.

Accept or Deny

%d bloggers liken dit: