Podcasts binnen bedrijfsopleidingen

Hoe kun je podcasts binnen een bedrijfsopleiding inzetten? Op die vraag probeert Case Study: Podcasting In Corporate Training van Frank Nguyen en Mike Giordano een antwoord te geven.

Zij behandelen de casus van een groot bedrijf waar verkoopmedewerkers klagen over de moeite die het kost om op de hoogte te blijven van veranderingen. Tot dusver worden hiervoor conference calls van twee uur gebruikt, die -in verband met tijdverschillen – drie keer per week worden gegeven. Paar jaar kostte deze aanpak meer dan 145 duizend dollar, alleen al aan telefoonkosten. En dat terwijl vaak nog geen 4% van de doelgroep deelnam aan deze presentaties.

Vervolgens heeft het bedrijf voor een nieuwe aanpak gekozen. De informatie is in ‘hapklare brokken’ via podcasts en vodcasts ontsloten (duur ongeveer 10 minuten per ‘brok’). Dankzij RSS wisten de verkoopmedewerkers de relevante v/podcasts sneller te achterhalen.

Het bedrijf heeft het werken met conference calls, podcasts en vodcasts met elkaar vergeleken. Podcasts en vodcasts komen daarbij beter uit de bus, onder andere wat betreft meningen over effectiviteit en tevredenheid over het gebruik. De kosten bedragen nog geen tien procent van de kosten voor conference calls. De auteurs concluderen verder

The time to produce the podcasts and vodcasts was quite low. Live events could be recorded, edited, published, and released within hours after the live events. The company found the tools easy enough to use that subject matter experts could be trained to pre-record and post their own podcast and vodcast content, thereby reducing or eliminating the need for live synchronous events.

Dit zou een opvallende ontwikkeling zijn. ‘In den beginne’ was e-learning vooral een a synchrone aangelegenheid. Vervolgens kwamen synchrone vormen van e-learning op. En nu zouden die weer verdrongen worden door a synchroon leren? Voor een deel van de toepassing van synchroon (t)e-learning zal dat kunnen gelden. Maar de meerwaarde van synchroon leren boven a synchroon leren is toch de mogelijkheid van onmiddellijke interactie. En daar rept Case Study: Podcasting In Corporate Training helaas niet over.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *