Presentatie Hulpmiddelen bij de ontwikkeling van blended learning

In het kader van ‘kennis delen’ met andere opleidingen heeft de projectgroep e-learning van Facility Management van Zuyd vandaag een sessie verzorgd over hulpmiddelen die je kunt gebruiken bij de ontwikkeling van ‘blended learning’.

De afgelopen anderhalf jaar ben ik lid geweest van de projectgroep e-learning van Facility Management van Zuyd. We hebben gewerkt aan de ontwikkeling en invoering van een model op het gebied van ICT en leren dat bijdraagt aan kwaliteitsverbetering van het onderwijs, het toepassen van een activerende didactiek en de realisatie van onderwijs waarbij meer rekening wordt gehouden met individuele leervragen en voorkeuren van studenten.

Hiervoor is vijf jaar uitgetrokken, waarvan nu ruim anderhalf jaar voorbij zijn. Eén van de activiteiten van dit project is het delen van kennis en ervaringen met andere verwante Zuyd-opleidingen. Vandaag hebben we daarom een interne sessie verzorgd over hulpmiddelen die je kunt gebruiken bij de ontwikkeling van blended learning:

  • Stappenplan blended learning (inclusief modellen). Het tweede deel van dit plan hebben we onder meer gebruikt bij ontwikkelsessies. De ervaring leert dat je meerdere sessies nodig hebt om tot echte aanpassingen te komen.
  • Leertechnologieën verkennen. We hebben tijdens ontwikkelsessies onder meer mijn typering gebruikt.
  • Verder heb ik vandaag kort een checklist gepresenteerd voor het selecteren van leertechnologieën.
  • Beschrijvingskader waarmee je het ontwerp van een cursus, module of project kunt analyseren.

Een aantal van die hulpmiddelen hebben we ook gebruikt binnen dit project. Ik heb vandaag eerst een aantal van deze hulpmiddelen gepresenteerd.

Daarna hebben we gekeken in hoeverre deze hulpmiddelen bruikbaar zijn voor andere opleidingen.

Tenslotte hebben we nagedacht over de vraag wat het belangrijkste is dat jij het afgelopen jaar ten aanzien van blended learning binnen jouw opleiding hebt geleerd. Bijvoorbeeld:

  • Alleen onderdelen van een concept invoeren helpt niet.
  • Blended learning invoeren doe je er niet even bij.
  • Spreek met docenten resultaten af.
  • Goede voorbeelden doen goed volgen.
  • Maak gebruik van expertise die al aanwezig is.

Hieronder vind je de slides van mijn presentatie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: