Rapport portfoliolandschap

Ruim een week geleden schreef ik:

Vandaag organiseert de special interest group NL Portfolio van SURF een dag voor betrokkenen bij elektronische portfolio’s. Ik presenteer samen met Alex Kemps van Hogeschool InHolland de resultaten van onze inventarisatie van het portfoliolandschap in het Nederlandse hoger onderwijs. SURF heeft er een boekje van gemaakt dat vandaag verschijnt. Het komt ook op Internet te staan.

Het rapport staat inmiddels op Internet (update 30 mei 2006: nu tenminste wel!).

Wij constateren onder meer dat studenten redelijk veel keuzevrijheid hebben bij het gebruik van het portfolio, terwijl de keuzevrijheid bij de vormgeving van het onderwijsprogramma niet zeer groot is. Vanuit het perspectief van het portfolio is dit opvallend te noemen. Het portfolio wordt immers vaak gezien als een instrument dat inzicht geeft in de ontwikkeling van een student die veel keuzevrijheid heeft bij het bepalen van leerdoelen en leeractiviteiten. Het valt ook op dat een groot aantal verschillende portfoliosystemen wordt gebruikt. De markt van ‘digitale portfolio’s’ is vooralsnog sterk gefragmenteerd. Verder hebben Alex en ik ook een ‘ePortfolio maturity model’ ontwikkeld waarmee instellingen gepositioneerd kunnen worden.

Ook de moeite waard: Portfolio onderzoek in Nederlands Hoger Onderwijs van Erik Driessen en Danea Bodewes. Een impressie van dat rapport lezen?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Beste Wilfred,
    Ik ben erg benieuwd naar je rapport, er lijkt alleen iets mis te gaan want de pagina kan niet worden gevonden.
    Joost Robben

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *