Reactie modelprotocol sociale media voor het onderwijs (#in)

Willem Karssenberg windt zich vandaag op over het modelprotocol sociale media dat de Besturenraad een paar dagen geleden heeft gelanceerd. Ik kan me wel wat bij Willem's opwinding voorstellen, en moest ook denken aan de sessie "Sociale media in de zorg: wat kan en mag?" die ik vrijdag j.l. heb bijgewoond. Ik wil niet op specifieke regels ingaan, maar wil wel mijn belangrijkste algemene kanttekeningen bij het modelprotocol plaatsen.

  • Protocollen en gedragsregels kunnen prima werken. Mits zij zijn opgesteld, met betrokkenheid van de gebruikers. Van bovenaf opgelegde regels en protocollen werken m.i. niet.
  • Het is een oude pedagogische regel dat je beter kunt benadrukken wat wel mag, dan wat niet mag of verboden is. Het modelprotocol benadrukt vooral wat niet is toegestaan. Je ziet dat sowieso in het onderwijs te vaak terug. De sociale media regels van Adidas zijn bijvoorbeeld wel positief geformuleerd. Let ook op de vorm. Zo kan het dus ook.
  • Er is al bij wet veel geregeld over wat wel en niet mag op het gebied van externe uitingen (o.a. als werknemer).
  • De regels van de Besturenraad houden geen rekening met de context. Toen ik bij Gilde Opleidingen als beleidsmedewerker van het College van Bestuur werkte, vond ik dat ik terughoudend moest zijn in het maken van op/aanmerkingen over dit ROC. Ik had immers directe toegang tot het CvB. Gewone docenten hebben m.i. meer vrijheid om zich over de eigen school te uiten.
  • We hebben ook nog zo iets als vrijheid van meningsuiting. Ik ben wel eens het gesprek aangegaan met leerlingen die een anti-Gilde hyve hadden aangemaakt. Niet om hun te bewegen die hyve te stoppen. Maar om te luisteren wat hun klachten waren, en om te vragen waarom zij voor dit medium hadden gekozen.
  • Als je regels opstelt, dan moeten die eenduidig en uitvoerbaar zijn. Veel van de regels van de Besturenraad zijn dat niet. Als docent zou je bijvoorbeeld geen vriend mogen worden van leerlingen 'op sociale media'. Mag je hen wel op Twitter volgen? Zo nee: dan is dat didactisch gezien een gemiste kans? Waarom niet pleiten voor een eventueel apart 'school-Facebook account'?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Hartelijk dank voor je reactie, de kanttekeningen die je plaatst en de aanvullingen die je aanreikt.
    Ik hoop werkelijk dat de Besturenraad hiervoor blijkt open te staan en er wat mee doet. Daarmee zouden ze een mooi voorbeeld laten zien van de positieve kanten van sociale media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *