Stemgestuurde assistenten in de klas: het beste moet nog komen

Computers zullen in toenemende mate met de stem worden aangestuurd. De zogenaamde ‘voice assistant’s’, zoals Amazon’s Alexa, zijn daar voorbeelden van. Kun je deze persoonlijke stemaangestuurde assistenten ook in de klas inzetten?

voice assistants

Foto: dullhunk, https://www.flickr.com/photos/dullhunk/33758484783/sizes/o/

Ruim een maand geleden ben ik ingegaan op een experiment van Inge de Waard met een “voice operated learning hub”, waar de Alexa van Amazon een centraal onderdeel van is. Inge heeft hiermee een stemaangestuurde ‘fysieke’ leeromgeving gecreëerd. Ook zie je dat allerlei applicaties op bijvoorbeeld een smartphone gebruikt kunnen worden met je stem.

Stemaansturing is een belangrijke ontwikkeling die ongetwijfeld invloed zal krijgen op leren, opleiden en onderwijs.

Matthew Lynch verkent bijvoorbeeld een andere toepassing van stemaansturing. Hij beschrijft hoe je Amazon’s Alexa in de klas met lerenden kunt gebruiken. Hij beschrijft de volgende toepassingen:

  • Het gebruik van stemaangestuurde zoekopdrachten (weer, dieren, menselijk lichaam, historische feiten, enzovoorts).
  • Het gebruik van basale classroommanagement toepassingen (een timer activeren, lerenden willekeurig in groepen indelen, keuzes maken via kop of munt).
  • Alexa boeken van Amazon laten voorlezen. Met name voor auditief ingestelde lerenden, meent Lynch (ahum….)
  • Alexa woorden laten spellen, definities laten geven of synoniemen laten presenteren.
  • Alexa basale rekenopdrachten laten uitvoeren. Lerenden kunnen rekenopdrachten controleren met Alexa.
  • Alexa bevat tools waarmee je inzicht kunt krijgen in waarschijnlijkheden (zoals een dobbelsteen).
  • Bbepaalde educatieve spellen met Alexa spelen.
  • Alexa muziek of podcasts laten afspelen.

Lynch benadrukt het maken van goede afspraken over het gebruik van deze stemaangestuurde assistenten. Als alle lerenden de Alexa gaan aansturen, leidt dit tot chaos.

Het overzicht met toepassingen laat m.i. zien dat deze technologie nog sterk in ontwikkeling is. De ‘killer app’ voor onderwijs en opleiden is nog lang niet gevonden, bedacht of ontwikkeld. Veel van de mogelijkheden kan ik ook prima op een andere manier realiseren, of met andere technologie.

Blijf echter nieuwsgierig en durf te experimenteren. Er staat ons nog het nodige te wachten, wat betreft stemaansturing.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: ,
Top

%d bloggers liken dit: