Succesvol online leren: wat te doen?

Om met succes online te leren, zul je als student veel actiever moeten zijn dan bij face-to-face leren. Cindy Wolfe van de University of Phoenix heeft daarom tien tips voor studenten geformuleerd. Rode draad hierbij is: pak het gestructureerd aan, en heb zelfdiscipline.

Wolfe vertaalt dit echter in maatregelen die wel heel veel voorschriften en plichten inhouden. Er is weinig ruimte voor autonomie, voor eigen keuzes. De verantwoordelijkheid voor het succes ligt mij de individuele lerende. Haar suggesties passen goed bij sterk docentgecentreerde -formele- vormen van e-learning. Maar ik kan me niet voorstellen dat deze manier van werken bevorderlijk is voor de intrinsieke motivatie. 

Not my cup of tea, zullen we maar zeggen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Mooi rijtje voor leerrobots en studenten die niet weten wat leren betekent 🙂
    studere (latijn) = studeren
    maar ook
    studere (latijn) = willen
    Studeren = willen.

  2. Ach, daar gaan we weer. De stelling dat online leren een actievere houding vergt van de deelnemer is imho al een verkeerde; als studenten in traditioneel onderwijs zich een actievere studeerhouding aan zouden meten, dan haalden ze ook veel hogere rendementen (afgezien van de studenten die wel ‘willen’).
    Het verschil zit in het gevoel van de docent; in de klassieke variant heeft die nog het gevoel direct invloed uit te oefenen op de studenten, in de elearning varianten vaak een stuk minder. Vandaar een overdreven neiging om te gaan controleren en aan te sturen.

  3. @Jan Nieuweboer: ik ben het niet helemaal met je eens. Docenten hebben volgens mij een belangrijke taak in het motiveren van lerenden. Daarvoor moeten zij het gevoel hebben of lerenden geprikkeld moeten worden, of niet. Dat is wat anders dan controleren en sturen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *