Tips om meer te halen uit de komende OEB en andere congressen #OEB19

De volgende week vindt in Berlijn weer de OEB plaats. Als deelnemer aan dergelijke omvangrijke congressen, loop je het risico te verdrinken in de vele keuzemogelijkheden. Of kom je geïnspireerd thuis, maar vraag je je over drie weken af wat je nu echt geleerd hebt van de conferentie. Best zonde van de investering. Daarom volgen nu een aantal tips die je helpen van een conferentie daadwerkelijk een krachtige leerervaring te maken. Ik spits de tips toe op de OEB. Veel tips zijn echter ook relevant voor andere conferenties. Heb je aanvullingen? Laat ze achter in de commentaarsectie.

  • Banner OEBFormuleer vooraf vragen waarop je een antwoord wilt krijgen. Wil je rond een bepaald thema sessies volgen? De officiële congresthema’s zijn breed geformuleerd thema’s. Filter op keyword. Download het programma en zoek binnen het PDF-bestand naar termen (zoals learning analytics).
  • Maak van je deelname een ‘leersafari‘. Een leersafari is een innovatieve manier van leren die ook tijdens congressen en conferenties kan worden toegepast. Bij een leersafari voeren deelnemers verschillende leeractiviteiten uit terwijl zij participeren in een ‘event’. Organiseer bijvoorbeeld met collega’s een leersafari. Of kijk in je netwerk wie in Berlijn aanwezig is, en wie belangstelling heeft om samen met je op leersafari te gaan. Gebruik ontbijt, lunch en borrel om ervaringen te delen.  Ik heb speciaal voor deze editie van de OEB een nieuwe bingokaart gemaakt. Hiermee kun je 25 termen aankruisen die ik de komende OEB verwacht/hoop/vrees tegen te komen.
  • Verwerk de sessies actief.  Maak aantekeningen, houd een dagboek bij, maak mindmaps, tweet de belangrijkste geleerde lessen (hashtag #OEB19) en gemaakte opmerkingen, blog, vlog, podcast. Kies de vorm waarbij jij je het prettigste voelt. Door zelf zaken actief te verwerken, leer je absoluut het meest.
  • Deel je ervaringen met anderen. Dat kun je publiek doen (via blogs, vlogs of podcasts), maar ook binnen je eigen organisatie. Organiseer bijvoorbeeld een lunchsessie waar je je bevindingen presenteert en erover in gesprek gaat met collega’s. Daar leer je zelf ook veel van. Heeft je organisatie bijvoorbeeld een ICTO-blog? Kijk dan of je die kunt gebruiken om ervaringen te delen. Deel wat je hebt geleerd, niet alleen waar je naar toe gaat of naar toe bent geweest. Kennis vermeerdert als je kennis deelt.
  • Blijf kritisch. Realiseer je dat mythes welig kunnen tieren tijdens zo’n conferentie. Waar zijn beweringen op gebaseerd? Op onderzoek? Van wie zijn beweringen afkomstig? Vertegenwoordigen zij een bepaalde ideologie? Wordt voor de zoveelste keer aangekondigd dat onderwijs, opleiden en L&D ‘revolutionair’ zullen veranderen? Vraag welke technologie uit het verleden daarvoor heeft gezorgd (en hoe). Let ook op ethische aspecten.
  • Pre-conferences zijn leerzaam en bieden vaak verdieping. De moeite van een bezoek waard. Verleden jaar heb ik er twee bezocht. Dit jaar kom ik te laat in Berlijn aan om deel te nemen.
  • Varieer in formats. Er zijn 12 formats waar je op kunt filteren. Ga niet alleen naar sessies met presentaties. Let dus ook op het format bij de selectie van sessies. En klaag achteraf niet over het zenden als je alleen naar ‘Panel Presentations’ gaat.
  • Selecteer sessies op spreker. De kwaliteit van de sessie wordt voor een groot deel daar door bepaald. Verder heb je verschillende typen sprekers. Je hebt provocateurs of meer academische sprekers. Wat spreekt jouw het meeste aan?
  • Bezoek de sessie Powering Up the Effectiveness of Blended Learning op donderdag van 12-13.30 (zaal: Tiergarten). Deze sessie mag ik voorzitten.
  • Je kunt je ook focussen op Nederlandse sprekers. Je moet vaak naar het buitenland om Nederlanders tegen het lijf te lopen.
  • Selecteer sessies op organisatie. Er zijn bekende onderwijsinstellingen bij, onderzoeksinstituten en grote bedrijven. Pas op voor commerciële sessies (van leveranciers). Ik heb daar positieve maar ook negatieve ervaringen mee (reclame).
  • Persoonlijk leer ik het meeste van ervaringen uit Nederlandstalige, Scandinavische en Angelsaksische landen (Australië inclusief). Uiteraard kun je belangstelling hebben voor ‘technology enhanced learning’ in bijvoorbeeld Zuid-Europese of Afrikaanse landen. Ik kan me dat zelfs goed voorstellen. Ik heb echter zelden meegemaakt dat ik uit die ervaringen geleerde lessen voor mijn eigen praktijk kon trekken. Houd daar rekening mee als je sessies selecteert. Zoek bij sprekers daarom gerust eens op land.
  • Ga naar het Online Educa Debat. Ik vind dat dit Lagerhuis-debat is uitgegroeid tot één van de hoogtepunten van de OEB. Dr. Harold Elletson is oud-lid van het Britse Lagerhuis, en voorzitter van deze sessie. Dat doet hij altijd prima. Dit jaar stemt de zaal over de stelling: “This House Believes That an Obsession with Economics Is Harming Education and Undermining the Skills We Need for the Future”. Het debat is inhoudelijk en amusant. Paul Kirschner en Edith Hooge mogen onder andere voor/tegen pleiten.
  • Kijk over de grenzen van je sector. Ga als HBO-docent op vrijdagochtend gerust naar de plenaire opening die gericht is op het bedrijfsleven. Vraag je wel steeds af wat jij hiervan leert voor jouw sector.
  • Bezoek eens sessies die buiten het vertrouwde interessegebied op dit terrein liggen.
  • Ik word er langzamerhand moe van dat elk congres een eigen app heeft, en elk jaar met een nieuwe app komt. Toch raad ik aan de MyOEB-app te installeren. Deze is in de App Store beschikbaar (wellicht ook al voor Android). Zoek op MyOEB Global.  Met behulp van deze app kun je de agenda bijhouden, en netwerken. Deze app wordt ook gebruikt voor interactie tijdens sessies. Let wel op je privacy!
  • De OEB heeft ook een grote beurs, met name sinds de Learning Technologies bij de OEB is ‘ingetrokken’.  De laatste jaren loop ik er gericht rond, vaak tijdens een sessieronde. Welke nieuwe initiatieven/leertechnologieën/concepten zijn er, die ik nog niet ken? Verleden jaar miste ik bijvoorbeeld LXP’s. Zijn ze dit jaar wel vertegenwoordigd? Zullen aanbieders met blockchain-toepassingen op de beurs aanwezig zijn? Zijn meer geavanceerde toepassingen op het gebied van AI aanwezig (bijvoorbeeld het semi-automatisch kunnen nakijken van essays en open vragen)? Zijn de toepassingen ook voor Nederlandse organisaties beschikbaar? Welke ‘spelers’ ontbreken er? Als je vaker op de beurs bent geweest, kun je kijken of een bepaalde leverancier nu een grotere stand heeft, of juist een kleinere. Op die manier krijg je ook zicht op trends en ontwikkelingen. Ik kijk ook speciaal naar Nederlandse ‘spelers’. Stel je in elk geval een aantal vragen die je via een bezoek aan de beurs beantwoord wilt hebben.
  • Houd er rekening mee dat de internetverbinding, vooral de eerste dag, niet stabiel en betrouwbaar is. Meer dan 2000 deelnemers zullen vaak met meerdere devices proberen online te gaan. Waarschijnlijk kan het aangelegde draadloze netwerk daar niet goed tegen, al wordt de stabiliteit en betrouwbaarheid ervan wel steeds beter. Gelukkig kunnen Nederlanders met hun eigen databundel in Duitsland online. ’s Morgens vroeg is de verbinding waarschijnlijk het beste.
  • Volg op twitter de hashtag #OEB19, ook als jezelf niet twittert.
  • Durf gerust eens een sessieronde over te slaan. Niet om boodschappen te doen bij het nabijgelegen KaDeWe, maar om informeel kennis uit te wisselen of -zoals gezegd- om de beurs te bezoeken.
  • De sessieruimtes zijn vrij krap. Je zit dicht bij elkaar. Als je dus tijdens een sessie weg wilt lopen, dan ‘stoor’ je best veel deelnemers. Ga daarom aan de rand van de zaal zitten. Doe dat vooral als je van tevoren al het idee hebt, dat je de sessie vroeg zult verlaten.
  • Het kan behoorlijk warm zijn in sessieruimtes, terwijl het buiten op straat fris kan zijn. Als ik de voorspellingen mag geloven wordt de maximumtemperatuur 9 graden (met regen). Dat valt dus mee. De afstanden tussen ruimtes kunnen ver zijn. Houd daar rekening mee bij de keuze van je kleding.
  • Er zijn veel parallelsessies. Maar ook heel veel deelnemers. Als je persé naar een bepaalde sessie wilt gaan, wees er dan vroeg bij. Vooral op dag 1 zal het druk zijn.
  • Als je niet naar een pre-conference, dan duurt de Online Educa Berlijn maar twee dagen. Benut die twee dagen optimaal. Sla dus geen ochtendsessie over omdat je de avond ervoor te laat in de Irish Pub bent blijven hangen.
  • Weet je niet waar je donderdag na het OEB Debate wilt eten? Je kunt nog met mij mee. Ik heb nog twee plekken beschikbaar.
  • Blijf je wat langer in Berlijn, dan donderdag en vrijdag? Berlijn is een fantastische stad, vind ik. Bezoek dan eens de Nederlandstalige Berlijn Blog van Marjolein van der Kolk (ook al heeft Marjolein die meer dan een jaar niet meer geupdated). Of check mijn Tips voor een verblijf in Berlijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , , , , ,
Top

%d bloggers liken dit: