Twee waardevolle bronnen over (generatieve) AI en onderwijs van onze zuiderburen

Op deze weblog publiceer ik met regelmatig over relevante bronnen met betrekking tot (generatieve) AI. Daarbij gaat het vaak om Amerikaanse, Britse of Australische bijdragen. Deze blogpost bevat twee interessante Vlaamse bijdragen. Daarnaast attendeer ik jullie op een aantal andere online artikelen over (generatieve) AI en leren, opleiden en onderwijs, en dit keer op heel veel andere bronnen over (generatieve) AI.

3D render of artificial intelligence on a hype cycle, on a dark purple background, digital art
Dall-E:3D render of artificial intelligence on a hype cycle, on a dark purple background, digital art

De eerste Vlaamse bijdrage is een website over AI van het Kenniscentrum Digisprong. Na de introductie vind je hier een visietekst van over artificiële intelligentie (AI) in het Vlaamse onderwijs waarin de noodzaak van verantwoord gebruik van AI in het onderwijs wordt benadrukt. De tekst, opgesteld in samenwerking met het Kenniscentrum Data & Maatschappij en een adviesraad, stelt zeven basisvoorwaarden voor om een balans te vinden tussen de mogelijkheden van AI en de potentiële negatieve effecten, als basis voor verdere acties.

Het Kenniscentrum belicht ook de ethische richtlijnen voor AI in het onderwijs. Dat doet men door middel van een reeks artikelen waarin aan bod komen: het belang van begrip van AI, de voordelen, risico’s, de meerwaarde van AI in het onderwijs, hoe AI onderwijs kan versterken, en de noodzaak om AI-programma’s verantwoord te gebruiken en evalueren. Verder vind je bijdragen over het vermijden van misverstanden en datagebruik, en over bezorgdheden rond AI.

Het effect van AI op de leeromgeving wordt verkend in een artikel dat AI-systemen, data van lerenden en docenten, en de rol van de docent bespreekt. Dit artikel wil een gesprek over de invloed van AI op het onderwijs stimuleren.

Daarnaast behandelt Kenniscentrum Digisprong het gebruik van adaptieve oefenplatformen. Deze technologieën ondersteunen docenten zonder hen te vervangen, waarbij bepaalde taken door technologie worden overgenomen om docenten meer tijd te geven voor andere aspecten van hun rol.

Het Kenniscentrum onderzoekt ook de wereld van AI-tekstschrijvers en de toepassingen ervan in het onderwijs. Dit omvat een beoordeling van de legaliteit, toepasbaarheid en potentiële impact van AI op het onderwijs.

Tot slot gaat het Kenniscentrum in op het gebruik van AI voor afbeeldingen, waarbij de voordelen, aandachtspunten, en auteursrechten worden besproken, en de reactie op het gebruik van AI door lerenden met specifieke referentie naar ChatGPT en de zorgen over de impact ervan op het onderwijs.

De artikelen behandelen veel betekenisvolle thema’s. Het gaat om bijdragen die een beknopt karakter hebben.

Bijdrage twee is -hoe kan het ook anders als je het over ICT in het Vlaamse onderwijs hebt- het thema Artificiële Intelligentie van Klascement. Je kunt hier alle bijdragen over AI binnen de database van Klascement doorzoeken. Daarbij gaat het om

  • Downloadbaar lesmateriaal
  • Interactieve oefening
  • Artikel
  • Website
  • App of software
  • Video
  • Audio
  • Aankondiging
  • Nascholing of activiteit
  • Fysiek materiaal

De bijdragen van Kenniscentrum Digisprong vind je hier ook.

Nota bene: wil je een mooi overzicht van de dominante modellen op het gebied van generatieve AI-toepassingen voor tekst? Lees dan Which AI should I use? Superpowers and the State of Play. Behalve dat hij ingaat op GPT-4 (via ChatGPT Plus of Microsoft’s CoPilot), Anthropic’s Claude 3 Opus, en Google’s Gemini Advanced, bespreekt hij ook onder meer de technologische ontwikkelingen binnen LLM’s, zoals contextvensters en Retrieval Augmented Generation (RAG). Hij legt uit dat tioepassingen zoals GPT-4 en Microsoft’s CoPilot’s nieuwe context kunnen integreren via de contextvensters en RAG, ook al is men bijvoorbeeld slechts tot april 2023 ‘gevoed’ met online data.

Nota bene 2: deze bijdrage van Eric Ofgang wil ik ook meer podium bieden dan alleen een link hieronder op te nemen. Ofgang kies hierin een pragmatische benadering als hert gaat om het waarborgen van menselijke inbreng bij schrijfopdrachten. Hij presenteert acht strategieën waarmee je als docent kunt voorkomen dat lerenden generatieve AI gebruiken om teksten volledig te produceren:

  1. AI-Proof opdrachten: Ofgang adviseert om schrijfopdrachten in populaire AI-tools zoals ChatGPT in te voeren om te zien hoe deze gereageerd wordt. Zo kan een opdracht bijgesteld worden, indien nodig.
  2. Verbieden van clichés: Door het gebruik van clichés te verbieden, kan het gebruik van AI verminderd worden. Dit helpt lerenden ook om betere schrijvers te worden. De vraag is natuurlijk hoe je kunt aantonen dat iets een cliché is.
  3. Incorporeren van recente gebeurtenissen: Ofgang merkt op dat AI-tools moeite hebben met het integreren van recente gebeurtenissen. Dit kan een effectieve methode zijn om AI-gebruik te verminderen.
  4. Vereisen van citaten: AI-tools kunnen moeite hebben met het gebruik van citaten. Het vragen om recente of specifieke citaten kan AI-gebruik verder ontmoedigen.
  5. Persoonlijke opdrachten: Het maken van opdrachten die persoonlijke reflectie vereisen, kan helpen om AI-gebruik te verminderen. AI kan niet persoonlijke ervaringen nabootsen.
  6. Primaire of wetenschappelijke bronnen vereisen: Vraag lerenden bronnen te gebruiken die niet gemakkelijk online toegankelijk zijn.
  7. Interviews en excursies vereisen: Het betrekken van primaire bronnen zoals interviews of excursies vereist menselijke interactie.
  8. Schrijven tijdens de bijeenkomst: Volgens Ofgang kleven hier nadelen aan, maar je kunt deze strategie als laatste redmiddel inzetten.

Andere bronnen over generatieve AI

  1. Tool van de Maand: Animaties maken met Vyond AI
  2. The Human Side of Generative AI: Creating a Path to Productivity
  3. AI-Programma Maakt Kinderen Niet Beter in Wiskunde Maar Wel Zelfstandiger
  4. Human vs Machine
  5. Create Your Own GPTs and Share Them with the World
  6. All AIs Are Not Alike: Some Basic Differences
  7. Inspirerend: Rori is een AI Wiskundeleraar
  8. Artificial Intelligence: More Truthful Hyperbole
  9. Nieuwsblad Article on AI
  10. Tech Solutionisme: Iedere Oplossing is het Probleem
  11. A Teacher’s Guide to Microsoft Copilot
  12. AI Strategy: A Step-by-Step Guide
  13. 5 Generative AI Writing Tools Everyone Should Know About
  14. The Future of Generative AI: 6 Predictions Everyone Should Know About
  15. Don’t You Want Me? Questions to Ask of New AI VLEs
  16. Hoe AI me tijdens SXSW hielp maar ook stress gaf
  17. Inflection AI Launches New Model for Pi Chatbot, Nearly Matches GPT-4
  18. Elke Docent van Hogeschool UCLL AI-Geletterd Tegen Eind 2024
  19. Claude3 Includes Agents: May Be Self-aware
  20. Marilyn Monroe Generative AI Chatbot with Personalized Emotions
  21. Terwijl AI Oprukt in het Onderwijs, Moeten Scholen het Hoofd Koel Houden
  22. Create Your Own GPTs and Share Them
  23. The Strange Case of Altman v. Board at OpenAI
  24. AI Chatbot Models Think in English, Even When Using Other Languages
  25. Pearson Expanding Generative AI Study Tools to More E-Textbooks
  26. Who Pays for Authenticity
  27. EU Parliament Passes AI Act Regulation
  28. Hoe Bedreigend is AI voor Onze Democratie
  29. Lumina AI Onderzoek
  30. Many Gen Z Employees Say ChatGPT Is Giving Better Career Advice Than Their Bosses
  31. De AI Verordening Laat Zien Dat De Europese Unie Meer Woorden Heeft Dan Daden
  32. Quest for AI Chatbots and A Hand for Robots
  33. Hoe Herken Je door AI Gegenereerde Taal: Drie Linguïsten over de Taal van AI
  34. AI School Guidance Document Toolkit
  35. Why Adopting GenAI is So Difficult
  36. Figure Raises $675M at $2.6B Valuation and Signs Collaboration Agreement with OpenAI
  37. Gemini vs ChatGPT: What’s the Difference?
  38. Latest Research Article in PNAS Nexus
  39. AI Moves from 2D to 3D
  40. Artificial Intelligence: Perspectives by Sal Khan
  41. Generative AI Copilots: What’s Hype and Where to Drive Results
  42. Newo AI’s Digital Employee Aims to Revolutionize the Workplace
  43. Top Generative AI Tool Categories
  44. Another Extremely Powerful AI-Powered Chatbot Makes Its Debut
  45. The Surprising Promise and Profound Perils of AIs That Fake Empathy
  46. ChatGPT Slaagt Opnieuw voor Turingtest: De Chatbot is Zelfs een Beter Mens dan Jij
  47. UCT Study Shows Empowering Nature of ChatGPT in Resource Creation
  48. Onderwijsinstructie via AI tijdens operatie
  49. Does Claude Want a Body? Is It Trying Not to Worry Us?
  50. GenAI and the Production of Scholarship
  51. Latest Research in Nature Journal
  52. Instead of Banning AI, ASU is Encouraging It with OpenAI Partnership
  53. Hoe heeft Sora kunnen doen waar andere AI…
  54. Adopting AI at Speed and Scale: The 4IR Push to Stay Competitive
  55. Australian Higher Education Providers to be Asked for GenAI Action Plans
  56. Inflection 2.5 Update
  57. What Is Age-Appropriate Use of AI? 4 Developmental Stages
  58. ChatGPT in the Co-creation Process for Applied Research Projects
  59. AI, Content and Context
  60. AI in Higher Ed
  61. Workplace Learning Report 2024
  62. AI literacy: The newest 21st Century competency
  63. AI Will Shake Up Higher Ed. Are Colleges Ready?
  64. ChatGPT Is a Blurry JPEG of the Web
  65. Ethical, human-centered, equitable AI solutions for education
  66. Generative AI in Higher Education
  67. AI chatbots ’think’ in English, research finds
  68. Did Google’s Gemini Give Us a Glimpse of Education’s Orwellian Future?
  69. Explore potential of AI in Education via Microsoft free 53 min course
  70. GenAI: Differentiating disruptors from disrupted
  71. What if we outsource boring but important work to AI?
  72. How to Use ChatGPT’s Memory Feature
  73. Google introduces a lightweight open AI model called Gemma
  74. Google unveils Genie: AI model creating playable virtual worlds from a single image
  75. Google’s Gemini Is Better Than GPT
  76. Gemini vs. ChatGPT: AI Apps Head-to-Head
  77. Microsoft partners with Mistral in second AI deal beyond OpenAI
  78. The ChatGPT list of lists: A collection of 3000+ prompts, GPTs, use-cases, tools, APIs, extensions, fails and other resources
  79. 7 Awesome and Free AI Tools You Should Know
  80. Sora: What Educators Need to Know About The Video Version of ChatGPT
  81. Tyler Perry warns of AI threat after Sora debut
  82. Perspectives on Generative AI
  83. Researchers propose ‘Antagonistic AI’
  84. AntagonisticAI
  85. On Not Using Generative AI
  86. Could Institutional Policies on Generative AI Hold Back Its Transformative Potential?
  87. Microsoft’s new Orca-Math AI outperforms models 10x larger
  88. Are the LMS & VLE dead?
  89. Can academics tell difference between AI- and human-authored content?
  90. Future of generative AI: Six predictions
  91. AI Optimism vs. Skepticism
  92. AI in Higher Education – Balancing the Risks and Rewards
  93. Gemma: Google Advanced AI Capabilities through Open Source
  94. Building skills, talent, and trust in an AI world
  95. Artificial Intelligence is ready to transform the world
  96. Artificial Superintelligence Could Arrive by 2027, Scientist Predicts
  97. How college professors are using generative AI to teach
  98. AI in education is a public problem
  99. 4 Disruptive Trends For Higher Ed In 2024
  100. Google’s Language Models Are Open Weight, Not Open Source
  101. Driving K-12 Innovation: Generative AI is key
  102. Generative AI – a primer
  103. Guidelines for the Use of Gen AI Across Campus
  104. How all of the world’s school systems can improve learning at scale
  105. Teaching Information Literacy in an Age of Misinformation
  106. Key Hurdles, Accelerators, and Tech Enablers in Education for 2024
  107. Early Childhood Teachers Require a Unique Approach to Tech Coaching
  108. AI Low on Superintendents’ Priority List
  109. Exploring Opportunities and Challenges with Generative AI
  110. IT Leadership Workforce in Higher Education, 2024
  111. How AI Is Reshaping Our Universities
  112. Career Paths to Explore After Completing Class 12
  113. Adult learners a neglected species in the generative AI era
  114. Three AI imperatives for schools in 2024
  115. School Districts are Integrating Generative AI into their Policies
  116. Rethinking AI In The Field Of Education
  117. Harnessing Technology for Engaging Learning Experiences
  118. Instead of Banning AI, ASU is Encouraging OpenAI Partnership
  119. How teachers started using ChatGPT to grade assignments
  120. What Kids Say They Need to Understand How AI Works
  121. Leveraging AI for Strategic Learning: Designing custom Chatbots
  122. Generative AI Open Educational Resources
  123. Researchers create AI worms that can spread from one system to another
  124. Internet a Pandora’s Box? How can we harness it?
  125. AI models make stuff up. How can hallucinations be controlled?
  126. ‘Take this as a threat’ — Copilot is getting unhinged again
  127. Microsoft Copilot GPT-4 free and available to everyone
  128. Concern as the gambling industry embraces AI
  129. An Academic Integrity Policy for Cheating with AI
  130. Generative AI Worm
  131. Topic Modeling: Identify Motivations for Enrolling in Online Professional Development
  132. Enhance Your ADDIE with AI: Eight Prompts to Use Now
  133. Forecasts: GenAI Market to Be Worth $100B by 2028
  134. AI Cheating: Education Needs Its Anti-Doping Movement
  135. We’re already using AI more than we realize
  136. Critical Thinking in the age of AI
  137. Don’t just chat(GPT): turn on critical interrogation
  138. How I Learned to Stop Worrying and Love Robots
  139. AI Report Suggests a Wave of Disruption Is Coming
  140. AI Wants Our Jobs…All of Them
  141. AI and the future of workplace learning
  142. OpenAI goes after blue collar jobs
  143. AI Is Disrupting Professions That Require College Degrees
  144. AI spawns a new generation of job roles
  145. OpenAI goes after blue collar jobs
  146. GenAI and the Future of Work
  147. ‘Future-Proof’ students as AI disrupts the workforce
  148. What white-collar jobs are safe from AI—and which are at risk?
  149. Do we need HR for AI employees?
  150. How To Avoid The AI Side Effects
  151. How to stay relevant in the Generative AI era
  152. Job applicants shut out by AI: ‘Interviewer sounded like Siri’
  153. 30 Emerging Technologies That Will Guide Business Decisions

Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie

Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.