UnCollege als alternatieve onderwijssysteem (#in)

Disgruntled College Student Starts ‘UnCollege’ to Challenge System gaat over een boeiend initiatief dat voortijdig uitgevallen studenten wil helpen zich te kwalificeren, buiten het bestaande onderwijssysteem om. De initiatiefnemer, de 19 jarige Dale Stephens, meent dat studenten het 'onderwijsheft' meer in eigen hand moeten nemen.

Essentially, UnCollege plans to serve as a social group for self-learners to trade tips on how to learn enough through nontraditional means to get the job they’re aiming for.

Stephens vindt dat je datgene wat je binnen het onderwijs leert, ook zelf kunt leren (tegen lagere kosten). Bovendien bekritiseert hij de kloof tussen datgene wat je op school leert, en datgene wat je er in de praktijk mee kunt.

Het initiatief UnCollege werkt met abonnementsgelden (toch nog honderd dollar per maand), en brengt docenten en lerenden bij elkaar. De lerenden moeten veel zelfverantwoordelijkheid nemen voor het eigen leren, en o.a. zelf aangeven wanneer zij beoordeeld willen worden. UnCollege stelt wel minimumeisen waaraan een lerende moet voldoen om een 'diploma' te krijgen.

Op de vraag of werkgevers niet toch een diploma van een 'gewone' onderwijsinstelling willen hebben, stelt Stephens:

"I would like to see that change."

Verder erkent hij dat je bepaalde kwalificaties niet op deze manier kunt verwerven (denk aan medicijnen).

In Nederland is het niet eenvoudig om dergelijke vormen van thuisonderwijs mogelijk te maken (in de VS heb je wat dat betreft meer mogelijkheden). Daarnaast is de maatschappelijke erkenning van deze manier van leren natuurlijk de Achilles-hiel van het initiatief. Tegelijkertijd illustreert het UnCollege wel de onvrede met het bestaande onderwijssysteem. Wel knap dat een 19 jarige een dergelijk initiatief neemt. Het artikel signaleert tot slot niet geheel ten onrechte een paradox:

The biggest irony of the student’s project is that it rails against institutional education by setting up a new kind of educational institution.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *