Van ‘remote emergency teaching’ naar blended learning

Tijdens de Coronacrisis zijn onderwijsinstellingen op grote schaal ICT in het onderwijs gaan toepassen. In veel gevallen was echter sprake van ‘remote emergency teaching’. Het is nu tijd om aan de slag te gaan met kwalitatief goede vormen van blended learning. Vandaag heb ik bij de Hospitality Business School van Saxion over dit onderwerp een presentatie verzorgd.

Tijdens de Coronacrisis hebben we vooral synchroon, live, online leren toegepast. Lerenden en docenten zaten vaak een groot deel van de dag met elkaar in Teams- of Zoom-sessies. Normaal gesproken verzin je dat niet. Het leidt namelijk tot ‘Zoom-vermoeidheid‘.

Blended learning is echter een ander verhaal. Daarbij combineer je fysiek opleiden met synchroon en asynchroon online leren. Er is sprake van een doordacht ontwerp waarbij de verschillende manieren elkaar versterken. Blended learning kan effectief zijn, efficiënt, bevredigend en flexibel. Mits goed ontworpen en met toepassing van bewezen didactische principes. Het gaat er daarbij bijvoorbeeld ook om dat je bijeenkomsten anders invult.

In deze presentatie ben ik in gegaan op de manier waarop fysiek onderwijs, asynchroon online leren en synchroon online leren elkaar kunnen versterken. Daarbij moet je kijken naar de eigenschappen, sterke en minder sterke kanten van deze drie manieren. Op basis hiervan maak je dan keuzes voor een ontwerp. Ik heb dit geïllustreerd met behulp van de ‘blended wave’.

Bij het maken van keuzes voor een ontwerp, houd je ook rekening met ontwerp criteria. In mijn presentatie ben ik ingegaan op de mate waarin je online leren toepast. Die kan bij blended learning namelijk variëren. Ik ben met de aanwezigen ingegaan op op factoren die beïnvloeden in welke mate je online leren inzet binnen je ontwerp (o.a. gewenste mate van flexibilisering, doelgroep, vakinhoud).

Tenslotte ben ik ingegaan op drie didactische principes die je zou moeten toepassen bij blended learning:

  • Laat leerstof actief verwerken (o.a. online video’s activerende maken via vragen vooraf, tijdens en na afloop).
  • Faciliteer dat lerenden nieuwe kennis/vaardigheden in hun dagelijks leven integreren (o.a. door reflectievloggen).
  • Voorkennis activeren (o.a. door brainwriting).

Hieronder vind je mijn slides:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.