Verandert het didactisch ontwerpen?

Tony Karrer illustreert op een mooie manier dat het ontwerpen van leeractiviteiten in de loop der jaren nauwelijks is veranderd. Alleen de gereedschappen en de delivery models zijn anders geworden. Maar dat, schrijft Karrer, zou wel eens kunnen veranderen. De reden: elearning 2.0.

Volgens mij heeft Karrer gelijk. Dankzij web 2.0 zijn mensen gemakkelijker in staat hun leren zelf te organiseren, en ook zelf content -samen met anderen- te creëren. Zij bepalen zelf leerdoelen en leeractiviteiten, en zijn in staat de grenzen van de eigen organisatie te doorbreken als het gaat om gezamenlijk kennis ontwikkelen.

Alleen: de hoeveelheid mensen die op deze manier leren is op dit moment naar verhouding nog gering van omvang.

En laten we wel wezen: het 'traditionele' model van didactisch ontwerpen zal nooit helemaal verdwijnen. Zuiver formeel leren zal altijd blijven bestaan. Wel zullen er steeds vaker mengvormen ontstaan van meer organisatiegecentreerd leren zelfgeorganiseerd leren. Dat wordt een nieuwe vorm van blended learning, zoals ook tijdens de laatste Online Educa Berlijn is gezegd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *