Vernieuwing van onderwijs is afhankelijk van standaardisatie technologie (#in)

Deze les kun je trekken uit de bijdrage Can standardization and innovation coexist in education? van Marie Bjerede. Zij illustreert dat personalisering ("the holy grail of education technology") alleen bereikt kan worden als er sprake is van standaard mechanismen met betrekking tot rijke data over het leren van studenten. Die data moet niet opgesloten zijn in één systeem, maar meegenomen kunnen worden tijdens de hele leerloopbaan van de lerende ("data backpack").

Essentieel daarbij is dat sprake is van diverse lagen van functionaliteiten die kunnen worden onderscheiden (technologische laag, protocollaire laag, etc.). Sommige lagen (zoals de technologische) moeten gestandaardiseerd worden, zodat uitwisseling mogelijk kan worden gemaakt. Je kunt echter ook doorslaan met standaardiseren, waardoor innovatie 'dood slaat'. Het voorbeeld van testen en examineren, dat Bjerede zelf geeft, is m.i. overigens zo'n voorbeeld van doorgeslagen standaardisatie (je houdt juist onvoldoende rekening met een diversiteit aan talenten, en belemmert daardoor personalisering).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *