Veronderstelde voordelen en voorbeelden van virtual reality voor leren, opleiden en onderwijs

De bijdrage 6 Inventive Examples of VR in Education gaat in op de verwachte groei van virtual reality. De auteur vat vijf (veronderstelde) voordelen samen en beschrijft zes voordelen. Lees mijn samenvatting en commentaar.

In verschillende (commerciële) rapporten lees je voorspellingen over een toenemend gebruik van virtual reality. De toegankelijkheid van de technologie neemt toe, en dat bevordert het gebruik.

Veronderstelde voordelen

Uiteraard moeten er ook voordelen te behalen zijn. Volgens de auteur zijn praktische voordelen van het gebruik van VR voor leren, opleiden en onderwijs:

  1. Eenvoudige toegang tot een overvloed aan leermiddelen en scenario’s.
  2. Betere mogelijkheden voor gamification en interactie met de educatieve inhoud.
  3. Je kunt op een veilige manier binnen leersituaties falen, herhalen en leren van fouten.
  4. VR zou leiden tot een grotere betrokkenheid van lerenden, bijdragen aan beter onthouden en tot een betere adoptie van de inhoud.
  5. Je beschikt over mogelijkheden voor verschillende team- en samenwerkingsoefeningen.

Dit zijn nogal wat veronderstelde voordelen. Het is echter de vraag op basis waarvan de auteur deze voordelen opsomt.

  • Krijg je dankzij VR daadwerkelijk eenvoudiger toegang tot leermiddelen, in vergelijking met het wereld wijde web?
  • In vergelijking met welke andere technologieën biedt VR betere mogelijkheden voor gamification en interactie met educatieve inhoud (en waar blijkt dat uit)?
  • Er zijn inderdaad onderzoeken bekent waaruit blijkt dat lerenden inhoud beter onthouden (zie hier, hier en hier). Maar geldt dat voor elke type inhoud, en binnen elke context?
  • Beschik je over betere mogelijkheden om samen te oefenen, in vergelijking met andere leertechnologieën?

Risicovolle handelingen oefenen en leren in gesimuleerde omgevingen die normaliter niet toegankelijk zijn voor lerenden, zijn m.i. wel voordelen van VR. Verder is een voordeel dat je ingezogen wordt in een leersituatie en minder afgeleid raakt door andere applicaties of door datgene wat om je heen gebeurt. Zie ook: De tien belangrijkste voordelen van VR voor onderwijs en opleiden.

Voorbeelden

De bijdrage bevat zes voorbeelden van toepassingen en beschrijft ook de technologieën die daarbij worden ingezet.

  1. Lerenden kunnen VR-technologie gebruiken om zichzelf in gevirtualiseerde scenario’s te plaatsen die gebaseerd zijn op veel voorkomende problemen in een bepaalde bedrijfstak.Zij leren dus bepaalde beroepsspecifieke vraagstukken aan te pakken. Denk aan mechanische problemen of medische handelingen. Lerenden kunnen zo vaak oefenen als nodig is.
  2. Op het gebied van reclame en PR kun je leren hoe je innovatieve inhoudstypes voor publieke consumptie creëert. De auteur licht dit overigens toe aan de hand van een voorbeeld van augmented reality (dat iets anders is dan VR).
  3. Je hebt VR-toepassingen waarmee je zogenaamde ‘soft skills’ kunt oefenen, zoals spreken in het openbaar. Experts, zoals ervaren collega’s, kunnen lerenden observeren en van feedback voorzien.
  4. Bepaalde fysieke leersituaties zijn minder toegankelijk voor lerenden met een bepaalde beperking. Dankzij VR kunnen zij oefenen in gesimuleerde leersituaties. Deze bijdrage geeft ook het voorbeeld van een VR-applicatie die handgebaren vertaalt in gesproken tekst.
  5. Virtual reality kan worden gebruikt om nieuwe medewerkers kennis te laten maken met de organisatie of nieuwe studenten kennis te laten maken met de onderwijsinstelling. Je hoeft daardoor de verschillende locaties niet allemaal fysiek te bezoeken en je loopt daardoor ook minder het risico om besmet te raken met Covid-19, schrijft de auteur.
  6. Virtual reality kan worden gebruikt om een groep medewerkers of lerenden bewust te maken van vraagstukken rond sociale diversiteit en inclusie. Oefeningen binnen een VR-omgeving kunnen volgens de auteur in combinatie met monitoring en begeleiding leiden tot gedragsverandering op dit terrein.

Virtual reality is m.i. een zinvolle technologie om binnen specifieke leersituaties in te zetten. Je moet daarbij ook altijd goed nadenken over de toegevoegde waarde ten opzichte van andere leertechnologieën en -uiteraard- ten opzichte van leren tijdens bijeenkomsten? Leer je er beter door, leer je er efficiënter door en mee, draagt het bij aan bevredigend leren?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.