Vertrouwen docenten in ICT neemt toe

Steeds meer docenten raken er van overtuigd dat ICT toegevoegde waarde kan hebben voor hun onderwijs. Dat blijkt uit een Brits onderzoek, dat in opdracht van computerfirma Dell is uitgevoerd. De online versie van de Guardian bericht:

The ICT in education survey found that 72% of teachers identified the main reason for using ICT was that it helped them teach more effectively. Some 90% said ICT was very important to their school, a significant increase from last year, when the figure was only 68%.

David Todman van Dell durft zelfs te stellen:

"The barriers are definitely being broken"

Het onderzoek is vooral uitgevoerd in het Britse basisonderwijs. Ik wantrouw dergelijk gesponsord onderwijs altijd. Desalniettemin vind ik het een logische ontwikkeling. Innovaties worden na verloop van tijd bijna automatisch geaccepteerd.

Via Anne Davis.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. In dit geval zou ik de titel van je post veranderen in “Vertrouwen neemt toe in Engels basisonderwijs”. Ik hoopte iets te gaan lezen dat op de Nederlandse situatie zou slaan.
    Vraag is dus: geldt dit ook voor Nederland?

  2. Hoi André,
    Je gebruikt een kop van een bericht natuurlijk ook om lezers te trekken 😉
    Zonder dollen: volgens mij wordt ICT ook in het Nederlandse onderwijs steeds meer geaccepteerd. Deels is dat een ‘natuurlijk’ acceptatieproces, deels komt dat omdat ICT überhaupt steeds meer gemeengoed binnen onze samenleving wordt (kijk naar het aantal Internetaansluitingen en de groei van breedband), deels weten we ook beter wat werkt en wat niet.

  3. Wilfred,
    Een pakkende kop is inderdaad nooit weg! Echter, ik kreeg het onder ogen op het moment dat ik antwoorden op de enquête onder ogen kreeg waarin ik eerstejaars vraag naar hun eerste ervaringen met digitaal portfolio. Eigenlijk ben ik “geschokt” als ik meer dan eens lees hoe studenten de voorkeur blijven geven voor papier. Hiermee spelen ze enkele docenten in de kaart die ook voorkeur hebben voor de papieren situatie (ook al zeggen ze dat niet harop uiteraard).
    Binnen deze situatie is het logisch dat je je afvraagt in welke mate het ICT-gebruik door de docenten omarmd is. Ik ben bang dat het niet zo is zoals The Guardian schetst voor de Britse situatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *