Vier manieren waarop technologie het opleiden en trainen van werknemers heeft veranderd

Volgens de bijdrage 4 ways technology has changed employee training heeft digitale technologie ertoe geleid dat het opleiden en trainen van werknemers sneller en effectiever is geworden. De bijdrage beschrijft vier manieren. Ik plaats ook een aantal opmerkingen bij deze manieren.

A group of nurses in a hospital setting engaged in learning using digital technology.
DALL-E: A group of nurses in a hospital setting engaged in learning using digital technology.

Volgens onderzoek van de Association for Talent Development geven organisaties jaarlijks ongeveer $1.280 per werknemer uit aan training en opleiding op de werkplek. Veel organisaties zoeken naar manieren om het leren te versnellen en efficiënter te maken. Daarbij wordt nadrukkelijk gekeken naar de inzet van digitale technologie. Het bedrijf Bonsai heeft verschillende rapporten geanalyseerd en onderscheidt op basis daarvan vier manieren waarop digitale technologie opleiden en trainen sneller en effectiever kan maken.

1. De integratie van technologie in assessmentprocessen maakt snellere of zelfs realtime feedback mogelijk. Dit biedt trainers en lerenden een breder overzicht van leerdoelen en vorderingen. Virtuele beoordelingstools bevorderen continu leren, waardoor werknemers hun training vanaf elke locatie kunnen voortzetten.

2. Video’s en tutorials zijn kosteneffectieve manieren voor het opleiden en trainen van werknemers. Ze kunnen eenmaal worden gecreëerd en herhaaldelijk worden gebruikt, waardoor organisaties met meerdere locaties hun training kunnen standaardiseren. Dit bevordert een uniform begrip van bedrijfsbeleid en -procedures. Werknemers kunnen de concepten in hun eigen tempo doornemen. Dat kan volgens de auteurs leiden tot een grondiger begrip voordat werknemers naar het volgende onderdeel gaan. Deze video’s en tutorials voorkomen ook verlies aan kennis bij het vertrek van werknemers.

3. De integratie van adaptieve leersystemen en leermanagementsystemen in zogenaamde ‘employee training platforms’ bevordert volgens de auteurs gepersonaliseerd leren en leren in eigen tempo (wat overigens een aspect van gepersonaliseerd leren is). Deze systemen passen automatisch de moeilijkheidsgraad en snelheid van de training aan, afhankelijk van de behoeften en prestaties van de gebruiker. AI-tools kunnen de voortgang bijhouden en gepersonaliseerde aanbevelingen doen voor verdere cursussen.

4. Interactieve simulaties bieden werknemers realistische omgevingen om hun vaardigheden te oefenen. Dit is met name nuttig en wint volgens de auteurs aan populariteit binnen sectoren waar veel op het spel staat, zoals de gezondheidszorg. Geavanceerdere technologieën zoals augmented reality kunnen realtime begeleiding bieden tijdens het werk. Dit zorgt voor voortdurend leren en versterking van belangrijke lessen.

Mijn opmerkingen

  • Bij het monitoren van de voortgang van het leren moet je goed nadenken over welke informatie relevant is, en of je wel alle relevante informatie over het leren kunt monitoren. Het verstrekken van informatie van leidinggevenden kan daarbij ook averechts werken doordat lerenden vooral dat leergedrag gaan vertonen waarvan zij verwachten dat leidinggevenden dit willen zien.
  • Video’s en tutorials zijn vooral leerzaam als zij gecombineerd worden met andere leeractiviteiten zoals het toepassen en van het geleerde en het krijgen van feedback.
  • Ik mis aandacht voor performance support, het geven van onmiddellijke, toegankelijke en praktische ondersteuning bij de uitvoering van hun taken. Video’s en tutorials kunnen daar deel van uit maken. Maar dat hoeft niet. Bij performance support vindt leren tijdens het werk plaats, bijvoorbeeld op het moment dat werknemers geconfronteerd worden met een probleem bij de uitvoering van werkzaamheden.
  • Ik mis ook de aandacht voor informeel leren waarbij werknemers op eigen initiatief iets nieuws willen leren, en bijvoorbeeld via YouTube een instructievideo bekijken waarna zij experimenteren met de inhoud.
  • Ik mis de aandacht voor generatieve AI. Het kan zijn dat deze ontwikkeling te recent is om al grote impact te hebben op de effectiviteit en efficiëntie van het leren van werknemers. Generatieve AI zal echter een grote rol gaan spelen bij performance support (bijvoorbeeld door het geven van persoonlijke feedback of bij het verbeteren van teksten van werknemers) en bij informeel leren (kennis over een nieuw onderwerp ontwikkelen in dialoog met een generatieve AI-toepassing).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *