Virtual classroom sessie activerende werkvormen

Vandaag heb ik samen met Marcel de Leeuwe in het kader van een leertraject ‘Digitale Didactiek’ voor medewerkers van SUMMA College een virtual classroom sessie verzorgd over activerende werkvormen.

We zouden vandaag eigenlijk de hele dag een studiedag hebben met deze groep deelnemers. Aangezien we niet fysiek bij elkaar konden komen, hebben we deze dag herontwerpen:

  • Vandaag een live online sessie van 1,5 uur.
  • Asynchroon werken aan een herontwerp.
  • Live online begeleidingsgesprekken (op woensdag of donderdag; naar keuze).
  • Vrijdag een live online sessie van 1,5 uur.

Vandaag ging de sessie dus over activerende werkvormen.

We hebben hiervoor gebruik gemaakt Big Blue Button als applicatie binnen de leeromgeving Moodle. Na een korte introductie van de spelregels en Big Blue Button, heb ik de deelnemers eerst in break out rooms terug laten blikken op de afgelopen vijf weken van thuiswerken.

Daarna ben ik ingegaan op het belang van activerende werkvormen. Ik heb de deelnemers de vraag gesteld waarom het belangrijk is om activerende werkvormen in te zetten, ook bij online leren?

Samenvattend antwoord: je verwerkt leerstof meer effectiever als je hiermee actief aan de slag gaat.

Vervolgens heb ik enkele activerende werkvormen gepresenteerd. In onderstaande bronnen vind je deze en andere werkvormen. Ik heb hen onder andere ook de vraag gesteld:

Hoe kun je een online video activerend maken?

Daarna heb ik deelnemers in subgroepen laten werken aan de volgende opdracht:

Jullie gaan tijdens de online sessie uiteen in subgroepen. Elke subgroep bediscussieert of een bepaalde activerende werkvorm geschikt is voor studenten van de opleiding allround medewerker facilitaire dienstverlening (BOL, niveau 3). Noteer sterke kanten en minder sterke kanten van deze werkvorm, bij deze doelgroep.
En wat is je overall advies aan de docenten van deze opleiding? Wel of niet gebruiken? Plaats je advies per groep als reactie op deze bijdrage.

Daar ben ik nog kort ingegaan op het selecteren van leertechnologieën, met als afsluitende stelling:

docenten moeten zich niet bezighouden met het selecteren van leertechnologieën (dubbele ontkenning in combinatie met eens/oneens; impliceert ook dat docenten niet betrokken zouden moeten worden bij de selectie; foei, Wilfred)

Marcel en ik zijn ook nog ingegaan op algemene feedback op eerste ontwerpen. Helemaal onderaan deze blogpost vind je de slides.

Laat de leerstof actief verwerken met leertechnologie (Wijze Lessen)
Wilfred Rubens geeft voorbeelden hoe je leertechnologie kunt gebruiken om deze bouwsteen van effectieve didactiek te faciliteren.

Voorbeelden van online activerende werkvormen
‘Activerende werkvormen. Een praktische gids voor je onderwijs’ van het Universitair Medisch Centrum Utrecht bevat 21 activerende werkvormen. Daarin wordt echter amper aangegeven hoe deze werkvormen gefaciliteerd kunnen worden via leertechnologie. Dat doet Wilfred Rubens in deze blogpost.

Didactische werkvormen voor online lessen
Ashwin Brouwer laat in deze presentatie verschillende werkvormen zien die je met behulp van Teams kunt toepassen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: