Virtuele klas-sessie Activerende werkvormen die betrokkenheid bevorderen bij online onderwijs

Vandaag heb ik een virtuele klas-sessie voor docenten van de CBS Academy verzorgd over het belang van activerende werkvormen bij online leren, en dan met name bij synchroon online leren. Daarbij heb ik uiteraard ook activerende werkvormen toegepast.

Deze sessie heb ik vanuit de Open Universiteit verzorgd. Ik ben na kennismaking eerst ingegaan op de verschillen tussen synchroon en asynchroon online leren. Daarna heb ik de deelnemers in break-out rooms laten nadenken over leersituaties waarin je asynchroon of synchroon online leren kunt toepassen. Wat zijn sterke en minder sterke kanten van beiden?
Bij uitgebreidere leertrajecten is het meestal aan te raden om beide varianten met elkaar te combineren.

Vervolgens ben ik ingegaan op het belang van een activerende didactiek bij online leren. Daarbij activeer je voorkennis en laat je lerenden leerstof actief verwerken. Ik heb daar ook een aantal voorbeelden van gegeven, en ben vervolgens uitgebreider stil blijven staan bij de virtuele klas. Daarbij ben ik ingegaan op:

Wat komt kijken bij de voorbereiding van een virtuele klas?

  • Maak een opzet van de sessie (afhankelijk van wat je ermee wilt bereiken)
  • Zorg voor headset (voordelen zijn groter dan de nadelen)
  • Camerapositie
  • Liever een apart beeldscherm dan een laptop (recht vooruit kijken)
  • Internetverbinding (liefst een vaste verbinding)
  • Hoe om te gaan met de microfoon tijdens een sessie
  • Eisen aan een presentatie (bijv. aantal slides ivm afwisseling)
  • Bouw interactie in

Wat komt kijken bij de uitvoering van een virtuele klas?

  • Opening (o.a. structuur sessie toelichten). Belangrijk ook: log eerder in of blijf langer hangen om niet-taakgebonden sociale interactie te bevorderen.
  • Structuur (voorkennis, peiling, stelling, vragen, presenteren, checken of instructie is begrepen, afronding bijv. via exit ticket).
  • Activerende online werkvormen (diverse voorbeelden). En daarbij ook aandacht voor:
    • Chat gebruiken en modereren
    • Andere applicaties gebruiken in combinatie met de virtuele klastool (met waarschuwing)
    • Werken in subgroepen tijdens een live sessie
    • Het gebruik van energizers (passen deze bij je doelgroep?)

Afronding virtuele klas

Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een quiz, door een samenvatting te geven of door een exit ticket te gebruiken.

Ik heb zelf ook verschillende activerende werkvormen ingezet (kennismakingsvragen, voorkennisopdracht via de break-out room, peilingen, quiz, vragen via chat, etc).

Hieronder vind je mijn slides.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: