Voor welke problemen is xAPI een oplossing?

xAPI is een technologie die je in staat stelt niet alleen digitale leerervaringen te volgen. De technologie bestaat inmiddels ook alweer zo’n zeven jaar. Welke problemen kan xAPI helpen oplossen?

Volgens Wikipedia maakt de Experience API (xAPI) specificatie het mogelijk dat leerinhouden en leersystemen met elkaar verbonden worden zodat data van allerlei typen leerervaringen kunnen worden vastgelegd en gevolgd. Deze leerervaringen, de data althans, worden dan vastgelegd in een zogenaamde Learning Record Store (LRS), die weer gebruikt kunnen worden in combinatie met leermanagementsystemen.

Sean Putman en Sarah Mercier schrijven dat leeractiviteiten op een gedetailleerder niveau kunnen worden vastgelegd dan met specificaties zoals SCORM. Je kunt lerenden dus veel specifieker monitoren. Putman en Mercier denken dat xAPI drie problemen kan helpen oplossen:

  1. Het volgen van blended learning. Met behulp van xAPI kun je namelijk ook observaties tijdens face-to-face bijeenkomsten -denk aan oefensessies- vastleggen, in combinatie met leeractiviteiten in een online cursus. Deze voortgang kan middels visualisaties zichtbaar worden en gemonitord worden. De organisatie kan dan de prestaties van werknemers inclusief hun leerervaringen monitoren.
  2. Het identificeren van ‘failure points’. Oftewel: vanaf welk moment in een cursus beginnen lerenden fouten te maken? Zonder xAPI heb je geen toegang tot gedetailleerde gegevens van leergedrag waarmee je ‘leerpaden’ kunt analyseren die de lerenden hebben gevolgd.
  3. Het komt nog steeds voor dat werknemers niet altijd online zijn, en ook offline digitale leerprogramma’s volgen. Met behulp van xAPI kunt je gegevens lokaal opslaan en vervolgens synchroniseren met de server indien de werknemer wel internettoegang heeft. De gegevens worden van een tijdstempel voorzien wanneer de actie is uitgevoerd en wanneer deze naar de server zijn verstuurd. Ook nu kun je data weer visueel presenteren en analyseren.

Sean Putman en Sarah Mercier focussen zich op de voordelen die leidinggevenden of L&D’ers kunnen ervaren met betrekking tot xAPI. Dat is opvallend omdat met regelmaat wordt benadrukt dat werknemers zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen leren, en dat de organisatie vooral moet faciliteren in plaats van controleren.

xAPI wordt echter ook gezien als een technologie die lerenden zelf instaat stelt de eigen voortgang te monitoren. Ook kun je met xAPI andere online leeractiviteiten opslaan in een LRS, dan activiteiten binnen een online cursus.

 

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
1 Reactie op “Voor welke problemen is xAPI een oplossing?
  1. JaapJan Vroom schreef:

    Hoi Wilfred

    Hoop dat learning analytics weer wat op de kaart komt. We proberen vanuit de SURF SIG blended leren ergens in maart 2019 een seminar te houden over Blended Leren en Learning Analytics. Wat kun je er in je blended onderwijs mee?

Top

%d bloggers liken dit: