Voorkeur voor online leren heeft pragmatisch karakter

Het onderzoekscentrum van de Educause (ECAR) heeft een grootschalig onderzoek uitgevoerd (bijna 65.000 deelnemers) naar opvattingen van lerenden over toegankelijkheid en eigenaarschap van technologie, online succes tools, voorkeuren ten aanzien van de leeromgeving, en knelpunten ten aanzien van de toegankelijkheid en adaptieve technologieën. Wat valt me op?

  • Een grote groep lerenden combineert studie met werk. Van de community college studenten (te vergelijken met studenten van mbo-instellingen) werkt 24% fulltime.
  • Bijna alle community college studenten zijn in het bezit van een smartphone en laptop. Nagenoeg niemand bezit een 3D printer of een AR/VR-headset.
  • In het onderzoek is gevraagd naar de opvatting van studenten over tools die hen moeten helpen bij het studeren. Daarbij gaat het om tools die helpen bij het plannen en monitoren van de studie, self-service systemen voor registreren, of systemen die hen vroegtijdig waarschuwen voor problemen (zoals notificaties bij het overschrijden van deadlines). Daarbij valt op dat een ruime meerderheid van de respondenten zich niet bewust is van de beschikbaarheid van deze tools. Van degenen die deze tools wel gebruiken, vindt 65% ze zeer of extreem bruikbaar.
  • Studenten hebben een zeer wisselende voorkeur als het gaat om face-to-face, blended of volledig online leren. Deze voorkeuren lijken in elk geval gedeeltelijk bepaald te worden door persoonlijke factoren.

voorkeuren voor online of f2f leren

Vrouwen, studenten die werken, studenten die getrouwd zijn of samenwonen of hulpbehoevend zijn, geven vaker de voorkeur aan (nagenoeg) volledig online leren. De hogere voorkeur voor grotendeels of volledig online leren heeft waarschijnlijk een pragmatisch karakter. Online leren of nagenoeg volledig online leren kan een kwestie van noodzaak zijn om hen te helpen werk, gezin en opleiding te combineren. Verder blijkt de meest recente leerervaring de meest significante voorspeller van de voorkeur voor een leeromgeving.

  • De onderzoekers verwijzen hierbij ook naar onderzoek naar de relatie tussen online leren en leerprestaties. Zij concluderen dat het aanbieden van meer blended en online cursussen community college studenten kan helpen hun studie af te ronden omdat zij op deze manier werk, gezin en studie beter kunnen combineren. Het aanbieden van deze cursussen zou wel gepaard moeten gaan met het bieden van ondersteuning van studenten, bijvoorbeeld in de vorm van tools waarmee de voortgang gemonitord kan worden en interventies gepleegd kunnen worden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: