Waar chatbots niet goed in zijn, als het gaat om leren

Chatbots worden gebruikt voor leren, opleiden en onderwijs. Volgens Clark Quinn lopen we echter het risico dat chatbots verkeerd worden geïnterpreteerd en toegepast. Het stellen van vragen en het beantwoord krijgen van vragen is volgens hem namelijk niet hetzelfde als leren.

Quinn schrijft dat chatbots gebruik kunnen maken van geavanceerde natural language processing of van eenvoudige ‘keyword matching’. Dit laatste is niet heel complex en kan al in bepaalde behoeften voorzien. Bijvoorbeeld op het gebied van klantenservice.

Kunnen ze echter ook voor leren worden gebruikt?

Clark Quinn meent dat chatbots goed zijn in het beantwoorden van eenvoudige vragen (bijvoorbeeld over procedures). Verder kunnen chatbots ook bronnen analyseren en vragen stellen. Chatbots kunnen volgens Clark daarom niet alleen gebruikt worden voor performance support, maar ook voor (formeel en informeel) leren. Chatbots kunnen op deze manier gebruikt worden om te kijken of lerenden de inhoud hebben begrepen.

Maar, meent Clark, kennisontwikkeling op deze manier is niet voldoende voor leren. Bij kennisontwikkeling gaat het onder meer om het afstemmen van nieuwe kennis op datgene wat we al weten. Lerenden moeten ook nieuwe vaardigheden ontwikkelen om kennis in de eigen context toe te passen en feedback te krijgen.

Meaningful practice is key.

Het leren nemen van complexe beslissingen moet je volgens Clark oefenen in een passende uitdagende omgeving. Er moet sprake zijn van een context met plausibele alternatieve beslissingen die betrouwbare misconcepties, bewuste complexiteit, en dergelijke, bevat. Dit is volgens Clark de rol van de learning experience designer. Kunstmatige intelligentie -zoals chatbots- is daar nog niet toe in staat, stelt hij.

Clark meent dat we bij leren binnen organisaties te vaak hebben gekozen voor het dumpen van informatie en het testen van kennis.  Chatbots kunnen dat vervangen, maar dat maakt niet echt het verschil binnen organisaties.

Clark Quinn pleit ervoor dat we ons meer bewust moeten zijn van de noodzaak van meer betekenisvolle resultaten van de investeringen in leren en ontwikkelen. Het gaat om doelbewust oefenen binnen belangrijke en relevante contexten. Daarbinnen kunnen chatbots wel een rol spelen, als kennis betekenisvol wordt.

Mijn opmerkingen

Clark Quinn wijst terecht op een belangrijke beperking van chatbots. Eerlijk gezegd heb ik echter nog geen pleidooi gelezen dat de didactische waarde van chatbots overschat.

Verder heeft Clark een wat eenzijdige kijk op chatbots voor leren, opleiden en onderwijs. Chatbots kunnen namelijk ook worden ingezet voor studievaardigheden en voor het bevorderen voor reflectie. Daarnaast moet je ook de efficiëntievoordelen van het snel beantwoorden van veel eenvoudige vragen (vaak over het leren) niet wegvlakken. Ik heb vaak over dit onderwerp geblogd.

Voor ‘meaningful practice’ kun je overigens andere leertechnologieën gebruiken (zoals VR, simulaties, serious gaming, video en communicatietools voor het geven van feedback). Ook deze leertechnologieën hebben niet alleen mogelijkheden, maar ook beperkingen. Net als face-to-face leren dat heeft.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord

Abonneer via email

Volg

Subscribe via RSS
juli 2019
M D W D V Z Z
« jun    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Archief

Categorieën

Top

%d bloggers liken dit: