Waarom ‘Laptops in de Klas’ niet te vergelijken is met meeroken

Paul Kirschner heeft een uitgebreide blogpost geschreven waarin hij het gebruik van laptops in de klas vergelijkt met meeroken. Paul wijst erop dat mede-lerenden ook worden afgeleid als iemand in de omgeving bezig is met spelletjes of messaging. Toch gaat de analogie mijns inziens niet op.

laptop

Foto: StartupStockPhotos, Pixabay

Vooraf: 1) Ja, ik ben op de hoogte van onderzoek waaruit blijkt dat multitasken funest is voor leerresultaten en werkprestaties. 2) Ja, ik ken de risico’s van afleiding die apparaten als smartphones en laptops hebben. 3) Ja, ik weet dat ‘Silicon Valley’ -om maar een gemeenplaats te gebruiken- applicaties en apparaten bewust zodanig ontwerpt dat de technologieën voortdurend om onze aandacht vragen. 4) Ja, ik heb eerder gelezen over onderzoek waaruit blijkt dat lerenden die een collega zien multitasken slechter leren. 5) Ja, ik ben groot voorstander van rookvrije ruimtes. Ik ben zelfs voor een verbod op roken op terrassen.

Toch zie ik de analogie niet. Roken is altijd slecht, en dat geldt ook voor meeroken. Roken is slechts deels eigen keuze, want je wordt bewust verslaafd gemaakt. Meeroken is helemaal niet je eigen keuze. Je kunt meeroken alleen vermijden door weg te gaan. ‘Laptops in de klas’ zijn daarentegen niet per definitie slecht (wat Paul ook aangeeft).

Ik geloof namelijk dat lerenden wel in staat zijn om verleiding te weerstaan en slim om te gaan met mobiele technologieën. Ik geloof dat we niet alleen kunnen leren koken, een infuus kunnen leren aanleggen of Merrill’s first principles of instruction kunnen leren toepassen.

We kunnen ook leren hoe we nieuwe technologieën productief kunnen inzetten. We kunnen volgens mij zelfs leren om effectief aantekeningen te maken op een laptop. Ik beschouw mezelf als levend voorbeeld (N=1). Het is wel hard werken.

Maar het kan. En het is ook relevant. Als lerenden werknemer worden, komen ze immers ook in aanraking met laptops en andere apparaten. Dan moeten zij zich ook leren focussen en de verleiding weerstaan om mee te kijken terwijl een collega ‘niet-taakgericht’ bezig is. We moeten veel meer werk maken van het slim en productief leren gebruiken van technologie. Laten we daar eens mee beginnen, in plaats van het gebruik van technologie vermijden.

Daarnaast kun je ook op korte termijn hulpmiddelen en technieken toe passen om verleiding te voorkomen. Paul haalt bijvoorbeeld een Harvard-docent aan die zijn studenten aan het begin van het studiejaar bewust laat kiezen tussen wel of geen gebruik maken van laptops. Op zich is dat een mooi voorbeeld. Het nadeel is alleen dat je de laptop dan ook niet selectief productief kunt gebruiken.

Verder kan uiteraard de klep dicht van een laptop (en weer open). Bij smartphones vind ik de telefoontas een mooi hulpmiddel.

Bij meeroken beschik je niet over dergelijke hulpmiddelen en technieken. Het dragen van een gasmasker of het meezeulen van een afzuiginstallatie naar een terras gaat immers erg ver.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg

Subscribe via RSS
februari 2018
M D W D V Z Z
« jan    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk