Waarom zijn smartphones zo afleidend? Niet vanwege notificaties

Als we ons veel laten afleiden is dat schadelijk voor ons werk en voor ons leren. Smartphones worden daarbij vaak gezien als “weapons of mass distraction“. En het zouden vooral de vele notificaties zijn, die ons afleiden van taken die we eigenlijk moeten uitvoeren. Dat laatste blijkt echter genuanceerd te liggen.

Dat blijkt uit een recente studie waarover Ellen Groenestijn de afgelopen week in Marketingfacts schrijft.

Notificaties worden vaak als storend ervaren, en gezien als bron van sociale druk. Als een berichtje binnenkomt, dan onderbreken mensen vaak onmiddellijk hun werkzaamheden. Daarom schakelen veel mensen, ook ik, notificaties uit.

Dit leidt er echter toe dat de sociale druk om beschikbaar te zijn toeneemt en dat we bang zijn om belangrijk nieuws te missen (“fear of missing out“, FOMO). Daardoor gaan we op eigen initiatief onze smartphone checken op nieuws. Het onderzoek laat zien dat notificaties slechts zorgen voor 11% van onze interacties met de smartphone. In de overige 89% van de gevallen nam de gebruiker zelf het initiatief om de smartphone te pakken.

Het onderzoek laat ook zien dat gebruikers vaak ongeveer elke vijf minuten, gemiddeld één minuut lang op hun telefoon te kijken, meestal zonder duidelijk doel. Persoonlijk vind ik dit een ronduit schokkend getal, vooral als je je realiseert dat je ook weer tijd nodig hebt om je te concentreren op een taak. Als we ons steeds laten afleiden, dan hebben we meer tijd nodig om taken op een voldoende manier uit te voeren. Dat draagt waarschijnlijk ook bij aan meer werkdruk en stress.

Je vraagt je bij dit getal ook af hoe we erin slagen om überhaupt nog te leren en te werken. Waarschijnlijk/hopelijk omdat we toch bepaalde periodes geen smartphone gebruiken.

Verder laat het onderzoek zien dat we onze smartphone vooral gebruiken voor WhatsApp, voor het controleren van het vergrendelde scherm en voor Instagram. Respondenten geven ook aan dat applicaties als Facebook en Instagram zorgen voor een constante stroom aan nieuwe berichten, waardoor zij ook langer blijven kijken.

Hopelijk is de beperkte groep respondenten niet representatief voor de hele bevolking. Het zou goed zijn dit onderzoek vaker te herhalen, en met meer proefpersonen.

Volgens Groenestijn laat het onderzoek ook zien dat notificaties juist kunnen zorgen voor een doelgerichter gebruik van de smartphone. Daarom wordt gewerkt aan het intelligenter maken van notificaties, bijvoorbeeld met behulp van machine learning. Notificaties worden dan automatisch gebundeld of minder vaak gepresenteerd.

Groenestijn legt de bal echter bij de gebruiker zelf neer. Wij moeten ons gedrag veranderen, en ons minder laten afleiden door smartphones.

Ik adviseer daarom om smartphones en sociale media te gebruiken als beloning na een periode van gefocust werken. Leg je smartphone die periode desnoods in een andere ruimte. Of gebruik tools waarmee je kunt instellen dat je bepaalde websites en applicaties gedurende een bepaalde tijd niet kunt gebruiken.

Groenestijn gaat m.i. echter voorbij aan het feit dat producenten van smartphones en apps hun producten bewust maken om ons af te leiden. Zij stoppen ‘verslavend makende stoffen’ in hun producten. Lees Hoe Silicon Valley internetverslaving bewust bevordert en ICT-industrie moet meer verantwoordelijkheid nemen als het gaat om overdadig gebruik mobiele apparaten en sociale media.

Natuurlijk laten we ons niet alleen afleiden door smartphones. Nu we de hele dag achter onze computer zitten, hebben we social media permanent onder handbereik. Daarnaast laten we ons ook afleiden door niet-technologische zaken.

Veel technologie is echter bewust gemaakt om af te leiden. Omdat de makers eraan verdienen. Dat moet ook aangepakt worden, onder meer door overheden die de ICT-industrie hierop aanspreekt.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.