Waarom “professional learning communities” vaak falen?

Ik werd geprikkeld door de titel van Stephen Downes bijdrage Why Do Professional Learning Communities Fail to Develop? Ik ben namelijk erg gecharmeerd van (informeel) leren in leernetwerken en communities. Aanstaande donderdag vindt in Utrecht de aftrap plaats van een Europees project waarin werkplekleren via communities of practices in de toeristensector bevorderd moet worden. Ik werk daar aan mee, en ben dus geïnteresseerd in geleerde lessen van anderen.

Downes verwijst naar een online discussie tussen docenten en beantwoordt bovenstaande vraag als volgt:

the answer is pretty simple – when they’re imposed from the top (usually in a slap-dash duct-tape manner), they fail. And they poison any attempt that may follow. "That’s the key. It has to belong to the teachers who are part of the community. If the community belongs to ’the administration’ and teachers are merely invited to attend, things fall apart."

Volgens Downes geldt dit niet alleen voor docenten maar ook voor studenten. En volgens mij geldt dit ook voor professionals in het algemeen (dus ook in de toeristenindustrie).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *