Wanneer face-to-face leren, wanneer asynchroon online leren, wanneer synchroon online leren?

Bij het ontwerpen van leertrajecten heb je vaak de keuze om face-to-face leren toe te passen, asynchroon online leren en synchroon online leren. Ik heb een instrument gemaakt dat je kan helpen bij het maken van keuzes.

Volgens mij spelen de volgende factoren een rol bij het maken van deze keuze.

  1. Attitude en visie
  2. Mate van flexibiliteit
  3. Hoe schaalbaar is deze manier van leren?
  4. Welk beroep doen deze manieren van leren op het vermogen van deelnemers om het eigen leren te sturen (zelfsturing)?
  5. Hoeveel controle hebben deelnemers over het eigen leren?
  6. Vaardigheden en faciliteiten
  7. Hoe soepel verloopt de communicatie bij deze manieren van leren?
  8. Heb je veel mogelijkheden om een krachtige didactiek te realiseren?
  9. Moet je leerinhouden zelf ontwikkelen en kun je deze vaker hergebruiken?
  10. Ben je in staat om (sociale en psychomotorische) vaardigheden te oefenen?
  11. Ben je in staat om als docent/opleider de voortgang van het leren te monitoren?
  12. Welke mogelijkheden heb je om de betrokkenheid van deelnemers bij het leren te bevorderen?

In deze tabel heb ik overwegingen bij deze factoren op een rij gezet.

Heb je nog aanvullingen? Mis je nog belangrijke factoren? Mis je nog overwegingen bij de factoren? Laat het weten via onderstaande commentaarfunctie of via wilfred[at]wilfredrubens.com.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.