Wanneer gebruikt het MKB e-learning?

Vandaag en morgen heb ik een vergadering van een Europees project rond het gebruik van ICT voor de professionele ontwikkeling binnen het midden- en kleinbedrijf, e-learning of beter: technology enhanced learning. We kijken deze dagen naar de onderzoeksresultaten tot dusver. Leren vatten we daarbij vrij breed op (al vallen sommigen wel eens hardnekkig terug op het eenzijdige paradigma van formeel leren).

Welke factoren leiden er toe dat MKB’s "technology enhanced learning" toepassen? Op basis van de resultaten, tot nu toe, wil ik vier factoren onderscheiden.

In de eerste plaats "compliance", de mate waarin wet- en regelgeving of leveranciers leren verplichten. Denk aan horecabedrijven waarvan medewerkers certificaten moeten halen op het gebied van hygiëne. Of aan automonteurs die een bepaalde online cursus moeten volgen om een nieuw merk te kunnen onderhouden.

Op de tweede plaats beïnvloed de mate van complexiteit en het innovatieve karakter van het werk de mate waarin werknemers moeten leren. Technology enhanced learning maakt het mogelijk (en uit concurrentieoverwegingen noodzakelijk) om snel nieuwe kennis te ontwikkelen. Denk daarbij aan verkopers die zo snel mogelijk de ins en outs van een nieuw medicijn moeten leren kennen. Of aan ICT-consultants die op de hoogte moeten blijven van nieuwe ontwikkelingen.

Op de derde plaats is de mate waarin werk gestandaardiseerd is van invloed op de behoefte aan "te-learning". Werk dat sterk gestandaardiseerd is, nodigt weinig uit tot leren. Maar als een medewerker veel moet improviseren dan zal hij vaak nieuwe dingen moeten leren, bijvoorbeeld door met collega’s te communiceren. Vaak gebeurt dat face-to-face, maar in veel gevallen kan mobiele, draadloze, technologie daar zeer behulpzaam bij zijn. De omvang van het bedrijf en de mate waarin het werk "mobiel" wordt uitgevoerd, zijn daarbij van invloed.

De vierde en laatste factor is de mate waarin een bedrijf "klant en service" gericht is. Als een bedrijf regelmatig feedback krijgt van klanten en leveranciers, dan zal dit waarschijnlijk regelmatig tot leervragen leiden en onderling overleg vereisen.

Het project heeft ook een website. Persoonlijk vind ik deze bepaald niet toegankelijk. Maar er staat wel veel op. Succes met vinden…

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *