Wat je moet weten over LTI Advantage

Een naadloos samenhangend geheel aan krachtige applicaties, waarbij de gebruiker het gevoel heeft zich in één applicatie te bevinden. Dat is de droom die menigeen koestert van een digitale leeromgeving. Of deze droom ooit werkelijkheid wordt, weet ik niet. Op het gebied van het integreren van applicaties worden in elk geval vorderingen geboekt.

Bijna twee maanden geleden is namelijk LTI Advantage geadopteerd door ontwikkelaars van leermanagementsystemen. Dit is een nieuwe versie van LTI. De Educause Learning Initiative legt in 7 Things You Should Know About LTI Advantage uit wat deze set aan standaarden is, hoe het werkt, wie er mee werkt, waarom LTI Advantage belangrijk is, wat nadelen zijn, hoe deze toepassing zich zal ontwikkelen en wat gevolgen zijn voor leren en doceren.

Een paar wetenswaardigheden zijn:

  • LTI Advantage faciliteert ‘plug-and-play‘ integratie van educatieve applicaties en tools met het kern-LMS van een organisatie. Als docent kun je hierdoor over krachtige functionaliteiten voor je onderwijs beschikken.
  • Dankzij deze standaarden kun je cursusinschrijvingen veilig en betrouwbaar delen met tools van een derde partij. Een andere uitbreiding is relevant voor het ontwikkelen van cursussen binnen een kern-LMS: het selecteren en toevoegen van links naar de inhoud van een externe bron is vereenvoudigd. Een laatste uitbreiding stelt medewerkers in staat om automatisch scores en feedback in tools van derden te synchroniseren met het ‘gradebook‘ van een kern-LMS.
  • Een voor de hand liggend nadeel is dat veel leveranciers van applicaties hun toepassingen weer moeten aanpassen, zodat deze LTI Advantage ondersteunen. Dit is met name voor kleinere leveranciers een maatwerk-toepassingen een opgave.
  • Dankzij deze ontwikkeling hoeven organisaties minder te investeren in maatwerk-integraties. Leveranciers van educatieve technologie kunnen zich meer focussen op toegevoegde waarde voor de eindgebruiker.
  • Het gebruik van krachtige leertechnologie wordt eenvoudiger voor docenten en lerenden. Het gebruiksgemak neemt toe. Dat is positief voor de acceptatie. Er worden minder fouten gemaakt met het registreren van cijfers, die afkomstig zijn uit verschillende applicaties.

Een mooie ontwikkeling. Een mogelijk gevolg kan wel zijn dat docenten de neiging hebben minder genoegen te nemen met bepaalde functionaliteiten van een kern-LMS. Zij zullen behoefte hebben aan specifieke, meer krachtige en gebruikersvriendelijke toepassingen die dankzij LTI Advantage geïntegreerd kunnen worden met het kern-LMS. Licentiekosten kunnen hierdoor stijgen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: