Wat kunnen we van gaming leren als het gaat om het verzorgen van virtuele klas-sessies?

Eén van de uitdagingen tijdens virtuele klas-sessies is het vasthouden van de aandacht van de lerende. Volgens universitair docent Kristopher Alexander zouden we meer moeten kijken wat we van gaming kunnen leren. Gamers hebben er immers geen enkele moeite mee om uren achter elkaar online te zijn.

Alexander doceert zelf video game design. Hij benadrukt het belang van de continue mogelijkheid van live chat tijdens live online sessies.

Hierdoor kunnen lerenden interacteren met de docent, zonder dat zij de sessie formeel moeten onderbreken om vragen te stellen of opmerkingen te maken. Op deze manier worden lerenden volgens Alexander actieve deelnemers in plaats van passieve consumenten.

Platforms als Twitch, Discord en YouTube Live zijn volgens de docent video game design, en bekend online gamer, meer bevorderlijk voor een aantrekkelijke leeromgeving dan Zoom of Microsoft Teams.

Je kunt volgens hem de live-chatfunctie van Twitch gebruiken als vervanging van online live sessies. Lerenden hoeven dan niet voortdurend hun ogen op het scherm gericht te houden om te laten zien dat zij opletten. Onderzoek laat schijnbaar zien dat zowel verlegen als niet-verlegen lerenden angstgevoelens kunnen krijgen als zij lange tijd nauwlettend naar iemands gezicht moeten kijken in een omgeving die als onpersoonlijk wordt beoordeeld.

Volgens Alexander kunnen lerenden best een lange tijd voor een scherm zitten als ze de mogelijkheid krijgen om te participeren. Bij live chat hebben lerenden ook de mogelijkheid om te reageren als en wanneer zij dat willen.

Platforms als Zoom en MS Teams maken het een docent moeilijk om chats in de gaten te houden en tegelijkertijd te presenteren (je zou eigenlijk met twee schermen moeten werken). Volgens Alexander zouden we daarom applicaties als Twitch moeten gebruiken voor conversaties (je hebt hierbij uiteraard ook te maken met de AVG).

Ik ben ook van mening dat de veel gebruikte platforms voor synchroon, live, online leren voor verbetering vatbaar zijn als het gaat om het faciliteren van interactie.

De vraag is daarbij volgens mij wel of deelnemers in staat zijn tegelijkertijd een chat in de gaten te houden en een presentatie. We kunnen immers niet multitasken. Het wordt echter een ander verhaal als de chat ten dienste staat van de presentatie en als de presentatie ook daadwerkelijk ruimte biedt voor levendige conversaties.

Een alternatieve vorm is wellicht het gebruik van een video in combinatie met een live chat. De docent is dan ook aanwezig in de chat. Tijdens de online editie van de OEB, afgelopen december, werd deze vorm toegepast. Dat leidde tot levendige conversaties tijdens 15 minuten durende sessies.

Ik heb vaker het argument gehoord en gelezen dat we meer moeten kijken naar geleerde lessen uit de gaming wereld, waar motivatie en betrokkenheid geen ‘issues’ zijn. We moeten ons echter ook realiseren dat veel mensen bewust niet gamen. Wellicht spelen persoonlijkheidskenmerken ook een rol bij het gedurende een lange tijd kunnen gamen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord