Wat een goede docent moet doen en laten

Met een zeer uitgebreide weblogbijdrage wil Kathy Sierra nieuwe docenten op weg helpen bij het geven van onderwijs. Leuk geschreven. De auteur verbaast zich er over dat mensen die les hebben gehad, vaak denken dat ze ook automatisch onderwijs kunnen verzorgen. Volgens haar is dat bepaald niet het geval.

Drie voorbeelden van suggesties voor docenten:

Keep lecture to the absolute minimum.
There is nearly (but not always) something better than lecture, if learning is the goal. If your class involves a combination of lecture and labs, then if you’re short on time–always cut the lecture, not the exercises! (Unfortunately, this is the opposite of what most trainers
do.)

Try never to talk more than 10-15 minutes without doing something interactive. And saying, "Any questions?" does not count as interaction!

If you’re not passionate, don’t expect any energy from your learners.
That doesn’t mean being an annoying cheerleader. Be honest, be authentic, but be passionate. (…) Your passion will keep them awake. Your passion will be infectious. It’s up to you to figure out how to stay passionate, or quit teaching until you get it back.

De bijdrage bevat ook verwijzingen naar relevante bronnen.
Een samenvatting van Kathy’s tips en suggesties vind je via de weblog van Anol Bhattacharya.

Ook de moeite waard: Elliot Masie’s "free digital book" My Most Memorable Teacher (or Trainer) (meer dan 2 MB).

Masie heeft lezers van zijn nieuwsbrief gevraagd aan welke docent of trainer zij het meest  terugdenken. In zijn inleiding vat hij de meest voorkomende eigenschappen samen. De rest van zijn gratis elektronisch boek bestaat uit een compilatie van uitspraken van zijn lezers.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *