Wat moet een “online docent” kennen en kunnen?

De kwaliteit van (t)e-learning is voor een groot deel afhankelijk van de kwaliteit van de wijze waarop lerenden worden geadviseerd, geïnstrueerd en begeleid.
In het paper "Fifty-One Competencies for Online Instruction" beschrijft Theodore Smith -de titel zegt het al- maar liefst 51 competenties waarover een "online instructor" zou moeten beschikken. Hij baseert zich hierbij op een groot aantal bronnen, waarbij hij een onderscheid maakt in "competenties" die nodig zijn voor, tijdens en na afloop van de online cursus. Smith bespreekt summier hoe training en ondersteuning van docenten er toe bij moeten dragen dat nieuwe "online docenten" deze "competenties" kunnen ontwikkelen.

Smith hanteert een andere omschrijving van het begrip "competentie" dan wellicht gebruikelijk is. Anders zou hij natuurlijk nooit tot zo’n groot aantal gedetailleerd geformuleerde "competenties" komen.  Maar hij biedt in elk geval een zinvol overzicht van datgene wat een docent (of team van docenten) moet kennen en kunnen als hij of zij online onderwijs gaat verzorgen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *