Webinar Hoe kunnen we de effectiviteit van blended learning vergroten?

Afgelopen dinsdag en vandaag heb ik op verzoek van het Summa College een webinar verzorgd over hoe je het leerzame karakter van blended learning kunt versterken.

Het webinar startte met twee vragen waarmee ik de voorkennis over blended learning wilde activeren. Verder wisselden korte inleidingen en vragen/stellingen/quiz/vragen van deelnemers elkaar af. Ik ben geëindigd met een samenvatting en een exit-ticket.

De inhoud bestond uit de volgende onderdelen:

  • Blended learning. Korte introductie (waar heb ik het over?)
  • Blended learning? Hoe? (keuzes maken)
  • Ontwerpcriteria beïnvloeden hoe blended learning vorm krijgt. De coronacrisis leidt tot andere keuzes ten aanzien van een aantal ontwerpcriteria. Ik heb de aanwezigen gevraagd naar een aantal van keuzes.
  • Is ‘blended learning’ effectief? Ja, mits je onder meer zorgvuldige aandacht besteed aan het ontwerp en de didactiek. In de praktijk blijkt blended learning echter niet altijd effectief te zijn. Kijk naar wat we weten over wat werkt op het gebied van effectief onderwijs en pas die principes toe bij blended learning.
  • Hoe kan leertechnologie onderwijs en opleiden dan versterken, verbeteren, vernieuwen en veranderen (maar let wel op effectiviteit)?
  • Gebruik bouwstenen voor een effectieve didactiek als kader (Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek en First Principles of Instruction). Ik heb dat geïllustreerd aan de hand van zeven principes:

1. Gebruik leertechnologie om lerenden leerstof actief te laten verwerken.
2. Gebruik leertechnologie om realistische problemen als startpunt van het leren te maken.
3. Gebruik leertechnologie om voorkennis te activeren.
4. Gebruik leertechnologie om een duidelijk gestructureerde en uitdagende instructie te verzorgen.
5. Gebruik leertechnologie voor toetsing als leer- en oefenstrategie.
6. Gebruik leertechnologie om lerenden het geleerde te laten toepassen.
7. Gebruik leertechnologie om lerenden het geleerde te laten integreren in het dagelijks leven.

Elk principe heb ik toegelicht aan de hand van voorbeelden.

Zie ook:

 

  • Wat zijn eigenschappen van asynchroon en synchroon online leren?

Hieronder vind je mijn slides:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: