Weinig flexibilisering van het leren in Brits onderwijs

De British Educational and Communications Technology Agency (BECTA) heeft zeer recent het rapport Harnessing Technology Review 2008: The role of technology and its impact
on education
uitgegeven. Het rapport beschrijft een aantal ' uitdagingen' ten aanzien van de acceptatie van ICT binnen het onderwijs. Het rapport laat zien dat het onderwijs ICT steeds beter gebruikt, maar dat nog heel wat stappen gezet moeten worden voordat technologie echt in het onderwijs is geïntegreerd. Deels komt dat doordat steeds nieuwe infrastructuren moeten worden ingericht, bijvoorbeeld dankzij de vraag naar mobiele en draadloze toepassingen.

Het valt me op dat BECTA veel aandacht besteed aan de ongelijke toegankelijkheid van ICT. Daaruit blijkt een groot verschil met de Nederlandse situatie. Internet is hier veel breder geaccepteerd, zo bleek onlangs nog uit cijfers van het CBS. In Groot-Brittannië hebben allochtonen en gezinnen met een lage sociaal economische status beduidend minder toegang tot internet.

Goed nieuws is te melden met betrekking tot het delen van materialen door onderwijsgevenden. Dat gebeurt in toenemende mate, concludeert BECTA. Maar ook hiervoor geldt dat het nog steeds een minderheid is van onderwijsgevenden die dit doet (en dan nog vooral binnen de eigen organisatie.

Teleurstellend is dat technologie op geringe schaal wordt ingezet om het leren te flexibiliseren, ook al is dit ten opzichte van twee jaar geleden verbeterd:


Provision of flexible online and blended learning is at an early stage in
schools and colleges. Just 20 per cent of FE (Further Education, WR) colleges, for example, reported that they used technology to enable learners to study at their own pace.
However, learners do appear to be using technology independently to
support studying where and when they choose, though this is unlikely to be
fully flexible learning.

Verder moet er volgens Becta nog steeds geïnvesteerd worden in leiderschap ten aanzien van ICT in het onderwijs, en in professionalisering van onderwijsgevenden.

De samenstellers van het rapport blijven overigens optimistisch. Het gaat volgens hen immers niet langer om experimenten, om prille adoptie, maar om bredere inbedding van succesvolle praktijken.

Als je dit rapport leest, dan komen de parallellen met de Nederlandse situatie duidelijk naar voren. Waarschijnlijk is het bij ons beter gesteld met de toegankelijkheid van technologie. Maar ook wij blijven optimistisch. Toch?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *