Welke problemen heeft educatieve technologie opgelost en gecreëerd?

Ik ben vandaag pas toegekomen aan de bijdrage What Problems Has Edtech Solved, and What New Ones Did It Create? van Tony Wan, van 30 december 2019. De auteur blikt hierin terug met een aantal belanghebbenden op 10 jaar leertechnologie, en stelt daarbij relevante vragen.

De volgende vragen en reacties komen in de bijdrage voorbij:

Welke problemen hebben we opgelost en welke nieuwe hebben we gecreëerd?

  • Lerenden beschikken over veel meer computers en betere verbindingen. Leertechnologie alleen leidt echter niet tot betere prestaties.
  • Docenten leggen meer nadrukkelijk een relatie tussen het gebruik van leertechnologie en leerresultaten.
  • Docenten zijn veel meer vertrouwd met ICT. Ook als het gaat om het gebruik van ICT binnen het onderwijs. Ze staan vaak nog wel kritisch ten opzichte van ICT, maar dat is meestal vanwege oprechte zorgen over mogelijk negatieve invloed op het leren.
  • Een nieuw probleem dat we hebben gecreëerd is een dramatische toename van onrust onder lerenden (o.a. afleiding). Het is de vraag hoe de technologie de aandacht, de ontspanning, de gemeenschap en de hoop kan ondersteunen.
  • Nieuwe technologieën zoals tablets of Nearpod hebben bijgedragen aan ‘de ontbundeling’ van leerinhouden. Lerenden hebben daardoor nu direct toegang hebben tot allerlei bronnen. Platforms zoals Seesaw en Flipgrid helpen de stem van de leerlingen te versterken en nieuwe verbindingen te creëren.. Tegelijkertijd hebben we problemen met zaken zoals privacyschending, cyberpesten en apparaatverslaving.
  • We nemen niet meer de tijd om een rustig naar nieuwe technologie te kijken en om verder te kijken dan rages die zich nog niet bewezen hebben. Dit kan leiden tot slechte beslissingen met betrekking tot het gebruik van nieuwe technologie.
  • De afhankelijkheid van leertechnologie en de combinatie met de nadruk real-time gegevensverzameling en -analyse leidt tot steeds ernstiger lekkages van gegevens, dure en gênante verstoringen van het onderwijs en geldverkwisting.

Ik herken voor een groot deel de negatieve bijeffecten. Maar ik mis nog wel een aantal vraagstukken dioe dankzij leertechnologie zijn aangepakt. Bijvoorbeeld het toegankelijk maken van expertise voor grote groepen gebruikers, de sterk verbeterde communicatiemogelijkheden, het verbeterde zicht op de voortgang van lerenden, de mogelijkheden om formatief  te testen en de mogelijkheden om uitwerkingen van opdrachten in te leveren en van feedback te voorzien. Denk ook aan de kracht van toegankelijk geworden online video.

Welke technologie heeft haar potentieel en belofte daadwerkelijk waargemaakt?

  • Apparaten zijn goedkoper en alomtegenwoordig geworden. De toegankelijkheid van ICT is sterk toegenomen.
  • Leertechnologie voor gepersonaliseerd leren, die zich dynamisch aanpast aan de behoeften van de lerenden en tegelijkertijd docenten inzicht biedt in de prestaties van elke lerende, heeft zich bewezen. Leerprestaties kunnen hiermee worden verbeterd.

Ik weet niet zeker of ik het met het laatste punt eens ben. Daar lees ik verschillende bijdragen over. Maar ik zou zoekmachines, online databases met bronnen en student response systemen hier zeker bij vermelden.

Welke technologie heeft nooit aan de verwachtingen of de hype voldaan?

  • Tablets hebben een plek veroverd, maar bleken niet het aanbevolen medium voor het verstrekken van leerinhouden.  Bepaald standaarden op het gebied van interoperabiliteit en open digital badges hebben hoge verwachtingen vooralsnog niet ingelost.

Ik weet niet of tablets ooit het aanbevolen medium voor het verstrekken van leerinhouden waren. Wellicht wel bij bepaalde personen. Dit heeft ook te maken met de ontwikkeling van laptops (krachtiger, meer transportabel). Ik zou hier de virtuele werelden noemen (zoals Second Life).

Wat is ‘the dark horse’ van leertechnologie? (een idee of middel waarvan weinig werd verwacht. maar dat buitengewoon presteerde).  

  • Videoconferencing toepassingen zoals Zoom voor live, interactieve leerervaringen en voor 1-op-1 situaties en werken in kleine groepen.
  • MinecraftEduheeft het gebruik van serious gaming bevorderd.

Ik durf geen ‘dark horse’ aan te wijzen.

Welke voorspelling is nooit uitgekomen?

  • Leertechnologie heeft niet geleid tot een disruptieve innovatie binnen het onderwijs.

Eens. Dit geldt voor elke “this will revolutionize” uitspraak.

Welke trend of rage zal de komende tien jaar weer opduiken?

  • Gepersonaliseerd leren zal de komende tien jaar een nieuwe impuls krijgen nu mensen beter weten wat het wel en niet is, en we de beschikking krijgen over AI en big data. We worden ook meer realistisch over de mogelijkheden van nieuwe technologie.

Na podcasting, verwacht ik een opleving van de aandacht voor virtuele werelden (dankzij VR).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord

Top

%d bloggers liken dit: