Welke ELO op de korte en lange termijn

Binnen de Universiteit Utrecht gaan we onderzoeken of het mogelijk is over te gaan op één elektronische leeromgeving. Een complexe materie, mede aangezien de twee gebruikte elektronische leeomgevingen (althans de firma’s BlackBoard en WebCT) samengaan. Wij moeten ook een keuze maken voor de korte termijn (dat is tenminste de bedoeling).

De beslissing van de Universiteit Twente vind ik dan ook een interessante. Volgens de Edusite blijft "Twente" voorlopig bij TeleTop, maar houdt men Sakai nauwlettend in de gaten:

De Universiteit Twente (UT) kan voorlopig het beste TeleTOP blijven gebruiken. Dat adviseert de commissie die het afgelopen half jaar in opdracht van het college van bestuur (cvb) van de universiteit onderzocht welke weg de UT moet inslaan op het gebied van haar elektronische leeromgeving (elo).

Wel vindt de commissie dat de UT haar vizier zou moeten richten op Sakai, zo schrijft UT-Nieuws deze week. (…)Eén van de doelstellingen van het commissie-onderzoek was te kijken hoe de UT weer een leidende rol kan gaan spelen op elo-gebied. Sakai past volgens Van der Wende in dat plaatje. (…) Ondanks het enthousiasme adviseert de commissie nog niet definitief voor Sakai te kiezen. "De vraag is nog hoe het zich in de markt gaat vestigen", aldus Van der Wende. "Het komende jaar moeten we ons hier heel intensief op oriënteren. (…)
Uit het bericht in UT-Nieuws wordt niet duidelijk of de commissie het cvb adviseert alvast partner te worden van Sakai, zoals de Universiteit van Amsterdam.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

6 reacties

  1. Je kunt aan het gebruik van enkel- cq. meervoud in de zin ‘Binnen de Universiteit Utrecht gaan we onderzoeken of het mogelijk is over te gaan op één elektronische leeromgevingen’ al zien dat er iets niet klopt…:-)
    Volgens mij is de ELO een achterhaald concept. Ik zou een ELO veel liever willen beschouwen als het totaal van alle elektronische middelen die op de een of andere manier het leren fasciliteren… en dat mag best Blackboard zijn of wat dan ook… maar waarom zou je investeren in ‘dingen’ die je ook goedkoop, zo niet gratis kan krijgen?
    Voorbeeld? Tegen MSN kan je toch niet op… dus is er geen hond meer die een chatprogramma in zijn ELO inbouwt…
    Voorbeeld? Links verzamelen, indexeren, metadateren e.d. van educatieve content? Tegen GOOGLE kan je toch niet op… dus dat niemand meer toch?
    Dus ik zou nog even wachten met die beslissing… voor het heen en weer pompen van Worddocumenten en het doen van mededelingen heb je geen dure software nodig.
    Nou ja dat vind ik dan…:-)

  2. Ik neem aan dat de UU bij haar onderzoek heeft laten leiden door de vraag “Wat willen we met een ELO?” in plaats van “Wat kunnen de ELO’s die we hebben?”. Als de eerste vraag beantwoord wordt met “het plaatsen van mededelingen en overpompen van bestanden”, is de discussie snel klaar en voldoen google,MSN, mail etc. De tweede vraag is immers vele malen interessanter: een LMS, een LCMS, digitaal portfolio, projectomgeving enz gebruiken omdat ons onderwijs dat vraagt? Zo ja, dan kan je twee dingen doen: 1) zoeken naar diverse pakketten van diverse producenten of 2)kijken welk “pakket” (een ELO dus) dit achter 1 knop heeft zitten.
    Een ELO heeft tenminste als voordeel dat beheer en overzicht van materialen en gebruikers centraal te regelen is, hetgeen de overzichtelijkheid voor de gebruikers ten goede komt.
    Maar ach, die discussie is toch al achterhaald ???. Instellingen weten heus wel wat ze willen en zoeken liever het gemak van de juiste ELO dan het ongemak van de vele, losse componenten.

  3. Ik was helemaal weg van je verhaal: “iedere docent z’n eigen SOA” en laat dat aan iedereen lezen die binnen ons college betrokken is bij de discussie over pakket-keuze, en dan kom je nu met dit bericht. Het wordt er niet eenvoudiger op:-)

  4. @ Willem van R.: tikfout hersteld. Dank voor de subtiele hint. ELO’s een achterhaald concept? Ik geloof ook veel meer in de ontwikkeling van persoonlijke leeromgevingen. En ik geloof ook in het aansluiten op technologie die jongeren al gebruiken, èn in een service oriënted architecture (of approach). Maar kun je MSN, verschillende weblog applicaties, tools voor podcasting etc al op een goede manier aan elkaar koppelen (denk aan single sign on)?
    Waar je ook rekening mee moet houden is dat wij niet representatief zijn voor de groep docenten die ELO’s naar tevredenheid gebruiken, ook al zijn dat de gebruiksmogelijkheden in onze ogen beperkt. Veel docenten vinden het al heel wat als ze via een applicatie op een simpele manier studenten kunnen informeren over veranderingen of op een eenvoudige manier documenten beschikbaar kunnen stellen.
    @ André: De vraag “wat willen we met een ELO?” zal (opnieuw) beantwoord moeten worden. Verder vind ik het ook interessant om de mogelijkheden van nieuwe technologieën voor het onderwijs te verkennen en je dan af te vragen: willen we die mogelijkheden benutten? Voor welk probleem is deze technologie een oplossing? Welke kansen zien we?
    Jij veronderstelt dat “losse componenten” ongemak met zich mee brengen. Ik vraag me dat af. Het wordt een kosten-baten afweging (betalen we nu niet te veel aan al die pakketten die we niet optimaal benutten, wat kost het om bestaande applicaties op een goede manier aan elkaar te koppelen). Belangrijk ook: als de eindgebruiker aan de voorkant maar de keuze heeft (welke toepassingen wil ik gebruiken), zonder dat h/zij er last van heeft.
    @ Allen: het lastige is dat we ook een besluit voor de korte termijn moeten nemen. Het SOA-concept biedt vreselijk veel perspectief, maar ook voor 2007? Wellicht is voorlopig niets doen inderdaad voor de korte termijn de minst slechte keuze.

  5. Oké dan: een praktijkvoorbeeld van ongemak (losse componenten).
    docenten van de lerarenopleiding ontwikkelen materialen binnen het project Samenscholing Nu. Zij werken samen in een projectruimte binnen de ELO (inloggen dus). Er is ook een aparte site ontwikkeld door de -externe- projectorganisatie(nieuw venster;opnieuw inloggen!) waarin links te vinden zijn naar een CoP voor studenten (nieuw venster;opnieuw inloggen!), een verwijzing naar Palet (nieuw venster) en een verwijzing naar een weblog (nieuw venster).
    Dat kan toch makkelijker?! Slechts eenmaal inloggen en dan toegang hebben tot je projectruimte, een forum, een chatruimte en in hetzelfde venster je verwijzingen zien, lijkt me een stuk comfortabeler! Helaas is het niet dit mogelijk geweest dit te realiseren omdat de hogeschool de ELO aanbiedt als ontwikkelomgeving, de projectorganisatie zijn eigen site wil hebben en de 3e partij wel even een CoP zou maken.
    Overigens ben ik het helemaal met je eens dat de toekomst ligt bij de “Personal Learning Landscape” (Zie ook Dave Tosh, ePortfolio Cambridge 2005)in combinatie met Digital Storytelling (Helen Barret en Julie Hughes (Wolverhampton University))

  6. Voor iedereen die wil weten op basis waarvan de commissie tot haar advies is gekomen: lees de rapporten op http://www.utwente.nl/elo !
    Wij zijn uitgegaan van onze wensen voor het onderwijs in de toekomst en vervolgens komen we uit op een aantal functionaliteiten (vereist en gewenst). We hebben vervolgens ook een benodigde ICT-architectuur daarvoor geschetst.
    Veel leesplezier! En ook nog de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *