Werken met TPACK en activerende didactiek

Vanavond heb ik een webinar verzorgd over het werken met het TPACK-model en activerende didactiek. Deze blogpost gaat in op de opzet en de gebruikte bronnen.

Het webinar vond plaats in het kader van de Post HBO-opleiding e-learning van Fontys. Daarbij hebben we gebruik gemaakt van Adobe Connect.

Ik ben gestart met onderstaande, korte, video.

Vervolgens heb ik via een aantal vragen gekeken wat de deelnemers weten van TPACK, en heb ik het model aan de hand van een aantal slides kort samengevat. Een voorbeeld van zo’n vraag is:

Een goed Nederlandstalig synoniem voor pedagogical content knowledge is

A Digitale didactiek
B Vakdidactiek
C Curriculum
D Didactisch concept

(B. is het juiste antwoord)

Ik heb daarna de Infographic gedeeld die Tony Cousens eind 2013 in het kader van een MOOC over e-learning heeft gemaakt.

Aan de hand van een opdracht heb ik de deelnemers vervolgens laten werken met TPACK. In het volgende deel zijn we ingegaan op het belang van actief leren en een activerende didactiek. Ik ben daarbij ingegaan op vormen van interactie, en heb de aanwezigen gevraagd om voorbeelden te formuleren van lerende-content interactie. Na twee stellingen ben ik tenslotte ingegaan op sterke en minder sterke kanten van TPACK voor het ontwikkelen van onderwijs.

Hieronder vind je mijn slides

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.