Wetenswaardigheden over blockchaintechnologie in het onderwijs

De adoptie van blockchaintechnologie binnen opleiden en onderwijs gaat niet heel erg hard, maar staat ook niet stil. Dat is mijn conclusie na het lezen van een vraaggesprek over dit onderwerp.

WCET Frontiers heeft een interview gepubliceerd met drie “higher education experts” over de mogelijkheden van blockchaintechnologie binnen het hoger onderwijs. Enkele interessante wetenswaardigheden zijn:

  • De bijdrage begint met begripsvorming. Daarbij wordt deze technologie vergeleken met de groei van een boom. Naarmate een boom meer ringen krijgt, wordt deze sterker. De toevoeging van een elke nieuwe block met data zorgt er ook voor dat het lastiger wordt dat ongeautoriseerde veranderingen plaatsvinden.
  • Blockchaintechnologie kan worden toegepast voor het vastleggen van ‘credits’ (zoals certificaten en diploma’s), voor het betalen van deelname (via crypto-currency zoals de bitcoin), voor het vastleggen van allerlei afschriften of voor het vastleggen van auteursrecht en bijdragen aan open educational resources.
  • Blockchaintechnologie moet fraude met certificaten en diploma’s tegen gaan. De Universiteit van Washington wordt wekelijks met 1-3 nagemaakte diploma’s geconfronteerd. Dankzij blockchaintechnologie hebben lerenden eigenaarschap over hun certificaten. Zij kunnen deze verstrekken aan elke gewenste entiteit. De gevalideerde documenten blijven altijd beschikbaar en toegankelijk. Ik moest hier ook aan denken toen ik gisteren las dat de MBO Raad waarschuwde voor mbo diploma’s die je online kunt bestellen. Blockchaintechnologie maakt dit onmogelijk. Mits werkgevers ook gebruik maken van de blockchain.
  • Blockchaintechnologie kan ook worden gebruikt voor het waarderen van extra-curriculaire activiteiten zoals onderzoek, stages of werkervaringen.
  • De data zijn waarheidsgetrouw en geverifieerd. De transacties worden vastgelegd in de blockchain. Het gaat om een reeks van bestanden in een bepaalde volgorde, voorzien van een datum die niet kunnen worden gemuteerd zonder dat deze wijziging in de keten wordt geregistreerd. De lerende bepaalt wie toegang heeft tot de ‘credits’ in de blockchain.
  • Het succes van het gebruik van blockchaintechnologie staat of valt bij deelname van instellingen die certificaten verstrekken. Om deze technologie tot een succes te maken, heb je bovendien tal van betrokkenen nodig. Degenen die certificaten registreren, lerenden en werkgevers.
  • Deze technologie kan ertoe leiden dat huidige en oud-studenten toegang krijgen tot hun leerdossier en dit dossier ook kunnen meenemen. Dit kan de acceptatie bevorderen. Tegelijkertijd is dit volgens mij ook een immens karwei.
  • Veel lerenden ervaren best wel stress om aan te tonen over welke ‘credits’ zij beschikken (denk o.a. aan vluchtelingen). Die hebben baat bij deze ontwikkeling.
  • Deze benadering heeft vooral toegevoegde waarde voor lerenden die wellicht niet over een diploma beschikken, maar wel over verschillende certificaten die verkregen zijn bij diverse instellingen.
  • De grootste belemmering voor de acceptatie is angst uit onwetendheid. Dat komt ook door het allesbehalve intuïtieve karakter van blockchaintechnologie.
  • Als alleen maar certificaten van gerenommeerde instituten in de blockchain worden opgenomen, dan marginaliseert deze ontwikkeling mensen die geen toegang hebben tot het aanbod van deze instituten. Daarom is het juist ook belangrijk om bewijzen van andere leerervaringen in de blockchain op te nemen.

Veel van deze wetenswaardigheden ben ik al vaker tegengekomen. Nieuw is wel de aandacht voor ethische vraagstukken (blockchain alleen interessant voor studenten van universiteiten en hogescholen?) en de relevantie voor onder meer het auteursrecht.

Het complexe karakter van de technologie en de noodzaak om heel veel partijen hierbij te betrekken, draagt bij aan een trage adoptie. Zolang je nog steeds moet uitleggen wat deze technologie is, ben je nog van een brede acceptatie verwijderd.

Het bestrijden van diplomafraude is een belangrijke prikkel voor de acceptatie van deze technologie. Behalve als hier ook meer eenvoudige alternatieven voor zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord

Top

%d bloggers liken dit: