Wie kent wie en wie kent wat?

Het is vaker gezegd: een zeer belangrijke vorm van kennis is "to know who"? Bij de firma Mars gebruiken ze social network analysis (SNA) om dit in kaart te brengen.

In an online survey, R&D managers were asked to name the 15 people they work most closely with and whom they go to for advice, as well as further details of their professional network.

SNA is een alternatieve vorm van kennismanagement. Het wordt steeds vaker ingezet naast databanken waarin gepoogd wordt kennis vast te leggen of portals die organisaties gebruiken om kennis (eigenlijk vaak informatie) te ontsluiten.

In het informatieve artikel "Who Knows Whom, And Who Knows What?" wordt SNA als volgt gedefinieerd:

"the mapping and measuring of relationships and flows between people, groups, organizations, computers, or other information- or knowledge-processing entities."

Het artikel beschrijft enkele aardige toepassingen van SNA binnen grote bedrijven.

Ik vind deze vorm van kennismanagement ook waardevoller dan het op grote schaal opslaan van informatie, die vervolgens moeilijk te vinden is. Je hebt er volgens mij meer aan dat iemand zijn expertise via sociale interactie (al dan niet via ICT) deelt, dan via geschreven tekst. Daarnaast is kennis ook contextgebonden. Wat voor adviseur A in situatie X heeft gewerkt, hoeft nog niet voor adviseur B in situatie Y te werken. Via sociale interactie is die context veel beter expliciet te maken, lijkt mij.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *