Workshop Generatieve AI en criminologie-onderwijs

Gisteren heb ik bij het Instituut voor Strafrecht & Criminologie van de Universiteit Leiden een workshop verzorgd over de rol van generatieve AI in hun onderwijs. Ik ben onder meer ingegaan op de rol van generatieve AI bij het schrijven van een scriptie. Deze blogpost bevat een samenvatting van de belangrijkste punten uit de sessie. Deze blogpost sluit af met meer dan zeventig links naar bijdragen over generatieve AI en leren, opleiden en onderwijs.

De sessie bestond uit vijf onderdelen.

1. Wat is Generatieve AI?

Generatieve AI verwijst naar AI-technologieën die nieuwe content kunnen creëren, zoals teksten, afbeeldingen, video’s en meer, op basis van enorme hoeveelheden data. Voorbeelden van generatieve AI-tools zijn ChatGPT, MidJourney, en DALL-E. Deze technologie maakt gebruik van zogenaamde ’transformers’ die worden gebruikt om nieuwe output te genereren op basis van gegeven prompts.

2. Wat betekent Generatieve AI voor het schrijven van een scriptie?

Generatieve AI kan studenten ondersteunen bij het schrijven van een scriptie. Tijdens de workshop bespraken we hoe AI kan helpen bij verschillende aspecten van het scriptieproces, zoals het genereren van ideeën, het maken van outlines, het uitwerken van aantekeningen en het herschrijven van passages. Een belangrijke rol speelt de ‘prompt’ die aan de AI wordt gegeven. Een goede prompt is duidelijk, specifiek, en bevat context zoals de doelgroep en de gewenste output. Laat generatieve AI ook een rol spelen. Bijvoorbeeld, een student die de scriptie over ‘gerede twijfel’ wil schrijven, kan AI gebruiken om tien ideeën te genereren voor het scriptieonderwerp, elk met een korte toelichting. Hoewel AI niet perfect is, kan het helpen bij repetitieve taken zoals spellingcontrole en het omzetten van bronnen in APA-stijl. Uiteraard is het niet de bedoeling dat je generatieve AI de scriptie laat schrijven. Bij een beoordelingsgesprek over de scriptie val je dan snel door de mand.

3. Wanneer is ondersteuning door generatieve AI acceptabel?

Het is belangrijk om richtlijnen af te spreken over wanneer het gebruik van generatieve AI voor studeren acceptabel is. Daarbij ben ik onder meer ingegaan op niveaus van opdrachten.

4. AI als collega: vier typen taken

We zijn ook ingegaan op de rol van AI als een soort ‘collega’. AI kan verschillende taken ondersteunen, zoals:

  • Taalgerelateerde taken zoals het beantwoorden van e-mails, samenvatten van onderzoeken, en het schrijven van essays en artikelen.
  • Data-analyse en patroonherkenning zoals het analyseren van Excel bestanden met cursusevaluaties.
  • Interactie met gebruikers zoals het geven van definities, feedback geven, en adviesgesprekken voeren. Gebruik voor het beantwoorden van vragen of het geven van definities echter eerder zoekmachines of Wikipedia omdat dit minder energie kost.
  • Creatieve taken zoals het maken van illustraties en video’s, op basis van tekst.

5. Generatieve AI binnen het onderwijs gebruiken

Tijdens de sessie werden erg veel vragen gesteld en discussiepunten naar voren gebracht. Bijvoorbeeld over het feit dat een expert in staat is om output te checken, maar een beginner nauwelijks. Dat betekent dat je over een gedegen basiskennis moet beschikken om generatieve AI effectief te gebruiken. Dankzij de uitgebreide interactie ben ik maar kort in kunnen gaan op het gebruik van generatieve AI bij het faciliteren van didactische principes. Generatieve AI kan immers helpen bij het geven van gestructureerde en uitdagende instructies, het activeren van voorkennis, en het creëren van activerende werkvormen. Voorbeelden hiervan zijn het maken van advance organizers, het opstellen van samenvattingen en het ontwikkelen van meerkeuzevragen voor toetsen.

Hieronder vind je mijn slides:

Andere bronnen over generatieve AI

    1. Apple and OpenAI Announce Partnership at WWDC
    2. Best AI Chatbots for 2024
    3. Framework AI: hoe gebruiken we AI binnen de HAN?
    4. Apple Meldt Zich in AI-Race met Grote Update voor Spraakassistent Siri
    5. What Apple’s AI Tells Us About Experimental Technologies
    6. WWDC: Apple AI News and Features for iOS 18 and macOS 15
    7. AI in het Onderwijs: Zo Weeg Je Verschillende Waarden
    8. Een Kijkje in de GenAI Keuken van Achmea
    9. Handreiking AI voor Scholen
    10. Debate: AI and Climate Change
    11. Unlock generative AI safely and responsibly—classroom toolkit
    12. Is your school behind on AI? If so, there are practical steps you can take for the next 12 months
    13. AI in education is a public problem
    14. Teachers as knowmads in the era of AI
    15. Learn to work or work to learn: let students choose
    16. The Language of AI Governance
    17. OpenAI Introduces ChatGPT Edu, Revolutionizing Higher Educationn
    18. My Last Five Years of Work
    19. New ChatGPT Version Aiming at Higher Ed
    20. Global Gen AI Community Calls for Open Source AGI
    21. OpenAI Offers a Peek Inside the Guts of ChatGPT
    22. OpenAI researcher: AGI coming by 2027
    23. What is generative AI?
    24. Generative AI for Beginners
    25. Can I Use A.I. to Grade My Students’ Papers? Kwame Anthony Appiah
    26. Latest AI Announcements Mean Another Big Adjustment for Educators
    27. AI Can’t Read: Why Pay Attention to Its Feedback on Writing?
    28. Schrijfkwaliteit Meten Kan Niet Meer: Hoe AI Onze Universiteiten Verandert
    29. AI Chatbot Friends: What Characters Teens Are Befriending
    30. Framework Gebruik AI Binnen de HAN (Juni 2024)
    31. Doing Stuff with AI: An Opinionated Midyear Review
    32. How and When Might the Great AI Job Replacement Take Place?
    33. ASU Faculty Create AI-Powered Buddy to Help Online Students Learn
    34. GenAI Handbook
    35. Designing AI-Enhanced Assignments for Deeper Learning
    36. AI Policy 101: A Framework
    37. An Early Look at ChatGPT-5: Advances, Competitors, and What to Expect
    38. ChatGPT Is Coming for Higher Education, Says OpenAI
    39. AI products like ChatGPT much hyped but not much used, study says
    40. Some Big AI Problems: The Eliza Effect and More
    41. Mag Meta Haar AI Trainen op Alle Content op Facebook?
    42. With AI, We Are in the Most Interesting Times
    43. Gen AI and the Future of Work
    44. Postcreation: The New World AI Is Not a Threat
    45. 4 AI Tools I Actually Use as an Educator
    46. Any Sufficiently Advanced Technology Is Indistinguishable from Magic
    47. Kritiek op GPT’s 1: Wat Gebeurt er met de Data en Is Dit een Probleem?
    48. AI Literacy Lessons
    49. AI Tools for Teachers Are Getting More Robust
    50. The risks of AI in Science
    51. AI is making economists rethink the story of automation
    52. The AI Power User Has Arrived
    53. Google’s LearnLM Tutor: The future of Education?
    54. Superhuman AI Is Not What You Think
    55. Digitising HigherEd needs to meet the needs of the people universities serve
    56. Welcome to the age of virtual AI tutors
    57. AI-enhanced Instructional Design
    58. Use AI to get students thinking critically
    59. Talking to students about AI
    60. How Pedagogy Can Catch Up to AI
    61. Using AI Tools for Lesson Planning
    62. The Importance of AI Acceptance in Education
    63. Machine Learning, AI, and the Future of Education
    64. Artificial Intelligence and Education: A Reading List
    65. The Alchemy of Prompt Engineering and Generative AI
    66. Detect AI Writing without using technology
    67. The Plagiarism Factory: Copy, Paste, Forget?
    68. New tool empowers users to fight online misinformation
    69. Hidden risk of AI: losing the skills to choose for ourselves
    70. A Deep Dive into Advanced Curation Techniques
    71. Enterprise use of AI skyrocketed 600 percent
    72. AI and Jobs: The good and bad news
    73. Democratization of AI: Dangers Business Must Confront

Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie

Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *