Zelf content op de OculusGo zetten

Een tijd geleden heb ik over mijn eerste ervaringen met de OculusGo geschreven. Daarbij lag het accent op het gebruik van speciaal ontwikkelde apps voor deze VR-headset. Je kunt echter ook zelf content op deze bril plaatsen.

Eén van de kritiekpunten op de OculusGo is, zoals ik al schreef, de geslotenheid van het systeem. Deze geslotenheid wordt al minder als je er zelf content aan toe kunt voegen. Ik werd hierop onlangs gewezen door Sjoerd Renkers van Vak.Expert. Zij hebben bij het Meander Medisch Centrum een experiment uitgevoerd om een beroepshandeling vast te leggen met behulp van een 360° video opstelling en een standalone VR bril. De OculusGo kun je hierbij op twee manieren gebruiken.

  1. De gaat binnen de OculusGo naar de browser. Je gaat binnen die browser naar een YouTube-site met 360 graden video’s. Bijvoorbeeld youtube.com/vakexpert. Klik op een video. Zet de browser op full screen en klik onderaan op het 360 icoon.
  2. Je zet 360 graden video’s via een USB kabel of via het delen van een netwerk (zoals DropBox) op de OculusGo. Vervolgens kun je deze binnen de OculusGo af spelen. De OculusGo herkent dat het een 360 graden video betreft. De kwaliteit ervan is goed. In het geval van Vak.Expert waan je je in een ziekenhuiskamer. Bij https://www.medicalrealities.com/ kun je bijvoorbeeld een operatie bijwonen.
    Lees wat Sjoerd Renkers hierover schrijft: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6425278273093193728/ Voorbeelden van de Universiteit Leiden: https://newmedialab.centre4innovation.org/360-virtual-reality-vr.html
    Tip van Sjoerd: Zet aan het eind van de 360 video bestanden _360. Dan wordt het bestandsnaam_360.mp4. De Oculus herkent dan sowieso het videotype automatisch.

David Lockhart heeft ook over zijn eerste ervaringen met de OculusGo geschreven. Hij schrijft onder meer:

Overall, I LOVE the Oculus Go. There is not anything even remotely close to it on the market at the moment. I still don’t think I would recommend it for extensive school use yet though. I think there are just too many factors in the VR game at the moment that can change quickly. (…) It’s going to take VR companies (including Oculus) time to see the education value in their product and have a team that focuses on education issue and content. There is value in the educational content that is already on Oculus, but it needs to continue to be flushed out to make a real school impact. (…) If there is any place for this to start in schools, I think it may be having 1 or 2 in a media center at the high school level to experience destinations of study, and I think it absolutely has a place in higher education. Really, Oculus Go is not the all in one VR answer schools are looking for, but it one of the best places to start to get close.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: ,

Notificaties via mail?

Via email geattendeerd worden op nieuwe berichten?

Volg

Subscribe via RSS
december 2018
M D W D V Z Z
« nov    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit: