Zeven dingen die je moet weten over podcasting

De Educause Learning Initiative lijkt bezig te zijn met het afstoffen van ooit gepubliceerde edities uit de ‘7 Things You Should Know About’-reeks. Verleden week blogde ik over een update van de uitgave over het HyFlex-cursusmodel. Vanochtend las ik de nieuwe versie over ‘podcasting’.

Podcasts zijn meer dan vijftien jaar oud. De term is samengesteld uit de woorden ‘iPod’ (destijds een populair apparaat waarmee je muziek kunt afspelen) en ‘broadcast’. Dankzij RSS-technologie kun je je abonneren op podcasts zodat je op de hoogte bent van nieuwe uitgaves die je kunt downloaden of online kunt beluisteren. Vandaag de dag wordt de term ‘podcast’ trouwens ook gebruikt voor losstaande audiobestanden. Podcasts gaan vaak over een bepaald thema. Gebruikers beluisteren podcasts terwijl ze andere taken uitvoeren (huishoudelijk werk, sporten, reizen, enzovoorts).

Hoe werkt het?

Bij ‘How does it work’ maken de samenstellers van deze editie onderscheid tussen het beluisteren van podcasts en het maken van podcasts. Bij het beluisteren van podcasts gaan zij in op verschillende services die er zijn waar je je kunt abonneren op podcasts. Voorbeelden zijn Google Podcast, Apple Podcast, Pandora, maar ook Castro of Spotify (de laatste twee worden niet in de editie genoemd). Binnen die services zoek je podcasts en abonneer je je erop.

Wat betreft het ontwikkelen van podcast, maken de samenstellers zich er makkelijk van af door aan te geven dat je vandaag de dag heel makkelijk podcasts kunt maken met je laptop, tablet of smartphone. Dat is inderdaad zo. Je hebt dan wel tools nodig zoals Audacity of Anchor.fm om podcasts mee te maken en platforms als Anchor.fm en SoundCloud om producties te publiceren. In vergelijking met vijftien jaar geleden is het maken en delen van podcasts echter veel eenvoudiger geworden.

Wie maakt gebruik van podcasts?

Veel individuen en organisaties. Onderwijsinstellingen bieden cursussen aan over podcasts en gebruiken podcasts om belangstellenden te informeren over onderwerpen of over het studeren in het algemeen. Podcasts worden ook gebruikt als leeractiviteit en bij het beoordelen.  De samenstellers van ‘7 Things You Should Know About Podcasting’ noemen bij ‘leeractiviteit’ alleen storytelling. Je kunt podcasts echter ook prima gebruiken als ‘advance organizer’ of voor het geven van feedback (steeds meer digitale leeromgevingen kennen de mogelijkheid om feedback in te spreken). Als het gaat om het beoordelen denk aan het laten ontwikkelen van podcasts door lerenden.

Volgens deze uitgave is podcasting vanwege een aantal redenen significant, zoals:

  • Je ontwikkelt er vaardigheden op het gebied van media en storytelling mee.
  • Je kunt complexe onderwerpen mee uitleggen.
  • Je leert hoe je mondeling moet communiceren en representeren.
  • Je hebt weer een nieuwe mogelijkheid om content te ontwikkelen voor asynchroon leren.

Nadelen

  • Doven en slechthorenden kunnen podcasts niet gebruiken, tenzij je transcripties beschikbaar stelt. Automatisch gegenereerde transcripties zijn vaak van slechte kwaliteit.
  • Het maken van goede podcasts is niet eenvoudig.
  • Je moet rekening houden zaken als copyrights (bijvoorbeeld van muziek).

Ik vind het verder een groot nadeel dat je veel lastiger kunt checken of de inhoud van een podcast interessant voor jou is of niet. Je bent daar best veel tijd aan kwijt. Verder moet je ervoor waken dat je podcasts niet te lang maakt als je deze gebruikt als instructiemateriaal. Het is heel lastig om lerenden lang te boeien met een podcast. Het format van een interview biedt al meer dynamiek. Bovendien kun je podcasts m.i. niet serieus beluisteren als je andere cognitief inspannende taken uitvoert, zoals bijvoorbeeld autorijden. We kunnen immers niet effectief multitasken.

Waar gaat dit heen?

Vijftien jaar geleden waren podcasts erg in. Daarna hebben ze aan populariteit ingeboet. Ze zijn nu weer helemaal terug van weggeweest. De samenstellers zien dat grote partijen zoals Spotify zeer actief zijn op dit terrein en dat het aantal podcasts toeneemt. Organisaties investeren ook in voorzieningen.

Wat zijn de gevolgen voor doceren en leren?

  • Lerenden en docenten ontwikkelen belangrijke vaardigheden door het ontwikkelen en gebruiken van podcasts.
  • Kwalitatief goede podcasts doen een groot beroep op de verbeelding van de luisteraar en bevorderen het visualiseren van de inhoud. Podcasts kunnen daardoor begrip bevorderen en stimuleren dat lerenden het geleerde gaan toepassen.
  • Dankzij flexibiliteit en het gemak vinden veel lerenden het prettig om audio-content te gebruiken, ook voor leren.
  • Podcasts zijn eenvoudiger te maken dan video, en vergen ook minder bandbreedte. Daarmee maken podcast onderwijsinhoud toegankelijk voor lerenden die niet over heel geavanceerde technologie beschikken.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord

Top

%d bloggers liken dit: