Op de hoogte blijven van ontwikkelingen op het gebied van AI en VR via online video?

Ik ben zelf een grootgebruiker van blogposts. Door het cureren en (selectief) lezen van vele weblogs blijf ik op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Houd je zelf meer van video? Ook dan zijn er verschillende bronnen die je kunt gebruiken om bij te blijven op het gebied van technologische trends.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Wetenswaardigheden
Tags: , , , ,

Professionalisering en ondersteuning: beiden nodig bij de invoering van leertechnologie

Een aantal dagen geleden heb ik aandacht besteed aan de SURF-notitie over de continue doorontwikkeling van de digitale leeromgeving. In deze notitie wordt terecht aandacht besteed aan het belang van professionalisering en ondersteuning. Beiden worden in één adem genoemd. Er zijn echter verschillen. En wanneer zet je professionalisering in,

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie, Organisatorische aspecten e-learning
Tags: , , ,

Polder-staken

Op 15 maart aanstaande vindt in ons land een grote onderwijsstaking plaats (voor meer geld, voor bestrijding van de werkdruk, tegen het lerarentekort en voor meer salaris). Twee dingen verbazen me in de aanloop daarvan.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Wetenswaardigheden
Tags: ,

Misconcepties over de invloed van technologie op betaalde arbeid

De afgelopen week vond in London de Learning Technologies conferentie plaats over “organisational learning and the technology that supports learning at work”. Eén van de bijdragen ging over veranderingen van arbeid, als gevolg van technologische ontwikkelingen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Theorieën
Tags: , , , ,

Bij online leren multitasken we meer dan tijdens onderwijsbijeenkomsten (en dat is niet goed)

In gesprekken en tijdens workshops geef ik regelmatig aan dat het m.i. aannemelijk is dat het risico op afleiding bij live online sessies, groter is dan bij fysieke bijeenkomsten. Deze opvatting lijkt nu door onderzoek bevestigd te worden. Sterker: het geldt voor online leren in het algemeen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , , ,

De continue doorontwikkeling van de digitale leeromgeving

Dinsdag 12 november 2019 heeft SURF de thema-uitgave Continue doorontwikkeling van de digitale leeromgeving uitgegeven. Deze uitgave bevat inzichten van onderwijsinstellingen die de afgelopen jaren bijvoorbeeld de overstap hebben gemaakt naar een nieuwe digitale leeromgeving.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Leeromgevingen
Tags: , , ,

Bevorderen afnemende studentenaantallen en veranderende marktvragen online leren binnen het Nederlands hoger onderwijs?

Gevestigde instellingen voor hoger onderwijs komen betrekkelijk traag in beweging, als het gaat om de invoering van online leren. In de Verenigde Staten voeren externe ontwikkelingen de druk op richting hoger onderwijs om meer online leren toe te passen. Gaan we deze ontwikkelingen ook in Nederland en Vlaanderen terug zien?

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Wetenswaardigheden
Tags: , , , , ,

Leidt video tot meer engagement en beter leren?

In een lezenswaardige bijdrage stelt Patti Shank dat veel beweringen over de positieve gevolgen van video voor leren en engagement gebaseerd zijn op aannames, bijvoorbeeld op basis van opvattingen van betrokkenen. Je moet volgens haar sceptisch kijken naar claims, en vooral oog hebben voor nuances en details. Er is echter onderzoek waaruit werkt op welke manier online video’s leiden tot engagement en effectief leren.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Uncategorized
Tags: , , , ,

Hoe kun je 25 principes die leren bevorderen, faciliteren met ICT? (Deel 2)

Tim Surma heeft onlangs via Twitter 25 principes gedeeld die leren bevorderen. In twee bijdragen verken ik hoe je ICT kunt gebruiken om deze principes toe te passen. Gisteren heb ik deel 1 gepubliceerd. Deze blogpost gaat in op de laatste twaalf principes.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie, Theorieën
Tags: , , ,

Hoe kun je 25 principes die leren bevorderen, faciliteren met ICT? (Deel 1)

Tim Surma heeft via Twitter 25 principes gedeeld die leren bevorderen? In twee bijdragen verken ik hoe je ICT kunt gebruiken om deze principes toe te passen. Deze bijdrage beschrijft de eerste dertien principes.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees meer ›

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie, Theorieën
Tags: , , ,

Notificaties via mail?

Via email geattendeerd worden op nieuwe berichten?

Volg

Subscribe via RSS
februari 2019
M D W D V Z Z
« jan    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit: