Facebook voor schoolorganisaties (#in)

Zo'n meivakantie is heel plezierig. Eén nadeel: de bulk achterstallig werk, en de opgebouwde verzameling te lezen artikelen die op je wachten (en ik ben al erg selectief). Zoals het artikel How Schools Can Use Facebook to Build an Online Community van David Hartstein. Dit artikel biedt m.i. een goed overzicht van mogelijkheden om binnen 's werelds meest populaire sociale netwerkapplicatie binnen het onderwijs te gebruiken. Wat valt mij hierbij op?

  • Hartstein waarschuwt weliswaar voor de risico's voor de veiligheid van (jonge) lerenden, maar stelt m.i. terecht dat:

    “being safe” shouldn’t mean missing out on a key opportunity to engage the community.

  • Jongeren gebruiken Facebook, of je nu wilt of niet. Je kunt daarom beter zelf een professionele schoolpagina hebben, waarover jij de controle kunt hebben.
  • Verreweg de meeste voorbeelden hebben betrekking op de communicatie met lerenden en hun familie (nieuws, gebeurtenissen, aankondigingen, foto's en video's delen, schoolcultuur illustreren, data). Of eigenlijk op het zenden van informatie naar deze doelgroepen.
  • De auteur pleit er ook voor om personeel via Facebook te werven.
  • Facebook wordt ook geprofileerd als een medium om medewerkers en lerenden aan te trekken.
  • David Hartstein adviseert ook om Facebook te gebruiken om feedback te krijgen van je gemeenschap, om discussies te houden over thema's, om polls te houden en om de functionaliteit Facebook Questions te gebruiken.
  • David Hartstein gaat niet in op de vraag of en hoe je Facebook op een didactische manier kunt gebruiken. Moet dat? Nee. Om ICT te gebruiken bij leeractiviteiten heb je immers veel applicaties tot je beschikking.Wellicht zijn andere applicaties geschikter voor leren (en willen jongeren Facebook liever voor andere doelen gebruiken).

Hartstein benadrukt ook het belang om de Facebook-pagina's persoonlijk te maken. Ik heb zelf vaak de indruk dat door de organisatie gecontroleerde Facebook-pagina's juist niet persoonlijk zijn. In het vliegtuig, op vakantie, heb ik o.a. de film The Social Network gezien. Deze film laat o.a. zien hoe Facebook is ontstaan als medium dat vooral de sociale en niet-taakgebonden communicatie tussen studenten wil faciliteren.

Eén van de zaken die opvalt -en ook volgens mij het succes van Facebook verklaart-, is dat oprichter Zuckerberg zich heel sterk verdiept in wat de doelgroep wil. Een ander kenmerk: het eigenaarschap dat de gebruikers in het begin hebben ervaren. Facebook was van studenten, niet van de onderwijsinstelling. Wellicht krijg je juist persoonlijke Facebook schoolpagina's als je lerenden deze laat beheren (onder -afnemende- begeleiding).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: