Tips voor het creëren van een persoonlijk leernetwerk

Een persoonlijk leernetwerk is van grote waarde voor een levenlang leren. Daarvan ben ik mede op basis van mijn persoonlijke ervaring overtuigd. Mark Wagner geeft tien tips voor het creëren van een persoonlijk leernetwerk. Eigenlijk zijn het geen tien tips, maar negen tips en één effect.

Wagner stelt terecht dat je moet starten met het maken van verbindingen. Door mensen te gaan volgen, en te reageren op berichten (ook via de ‘like’-optie). Vervolgens is het zelf zaak om bijdragen te leveren. Wagner geeft als tips om te bloggen, te twitteren of Google + te gebruiken. Hij laat zien wat hoe deze applicaties kunnen bijdragen aan persoonlijke leernetwerken.

Pas als jezelf bijdragen hebt geleverd, kun je vragen stellen (nog steeds snappen veel mensen het belang van wederkerigheid niet). Dan ontstaat ‘conversie’ en beginnen je inspanningen baat te hebben, bijvoorbeeld doordat jij snel antwoord krijgt op vragen. De auteur geeft hierbij aan:

Sharing something about your passions (and challenges) outside of work can also enrich your relationships.

Wagner raadt ook aan om te participeren in een omvangrijk, bestaand, netwerk van onderwijsprofessionals en om geduld te hebben (een krachtig persoonlijk leernetwerk ontwikkel je niet binnen een maand).

Tenslotte adviseert hij om vooral authentiek te zijn. Het gaat er niet om wie je kent, maar hoe je hen kent (en zij jou). Wees niet huiverig voor jouw online ‘merk’.

The more you reveal your humanity the more people will trust you, identify with you, and respond to your reflections and appeals. More importantly, the more you seek out the humanity in others, the more they will want to connect with you – and share with you.

Een mooi overzicht van veelal voor de handliggende tips (die lang niet altijd worden toegepast).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: