Om gebruik te kunnen maken van educatieve applicaties moet je soms akkoord gaan met een gebruikersovereenkomst waarin wordt beschreven hoe wordt omgegaan met data. Meestal accepteren lerenden die voorwaarden klakkeloos. Maar niet altijd. En wat doe je als een student niet akkoord wil gaan met de ‘user agreement’ en daardoor
Lees verderMaand: januari 2018
Docenten kunnen inzicht krijgen in de hersenactiviteit van lerenden. Maar is dat wenselijk?
Technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat ‘brain-machine-interface’ steeds toegankelijker wordt. Schoorvoetend komen ook educatieve toepassingen beschikbaar. Het is de vraag of dat een wenselijke ontwikkeling is.
Lees verderPost-HBO opleiding e-learning 6 februari a.s. van start
Op dinsdagavond 6 februari 2018 start de nieuwe uitvoering van de post-HBO opleiding e-learning, dit keer onder de vlag van Avans Plus. Meer informatie vind je op de website van Avans Plus. Daar kun je je ook nog inschrijven. Marcel de Leeuwe is hoofddocent. Ik ben weer gastdocent. Wil je in
Lees verderKan online leren ook ‘sociaal leren’ zijn?
Veel mensen zijn terughoudend om deel te nemen aan online leren/e-learning/digitaal leren omdat zij het sociale contact of de ‘persoonlijke component’ missen. En dat terwijl de ‘C’ van ‘ICT’ toch echt voor ‘Communicatie’ staat. Volgens mij zijn er drie oorzaken waarom online leren vaak als onpersoonlijk wordt beschouwd, zelfs als
Lees verderWelke blogposts heb ik in de kerstvakantie geschreven?
Heb je de afgelopen twee weken volledig rust genomen, en heb je geen van mijn blogs over ICT en leren gelezen? Dan vind je in deze bijdrage een samenvattend overzicht van de posts die ik vanaf 21 december j.l. heb geschreven. Daardoor ben je in staat de bijdragen die voor
Lees verderOok bij het educatief inzetten van VR is het learning design van groot belang
Virtual reality en augmented reality worden steeds vaker ingezet binnen onderwijs en opleidingen. Een recent onderzoek laat zien dat het gebruik ervan kan leiden tot slechtere leerresultaten. Het learning design lijkt echter van grote invloed te zijn op de educatieve kwaliteit. Mogelijk zijn aparte ontwerpprincipes noodzakelijk.
Lees verderExtra argument voor online leren: het reduceert de CO2-uitstoot drastisch
Eerlijk is eerlijk. Ondanks mijn politieke voorkeur gebruik ik ‘duurzaamheid’ ook niet als argument voor online leren. Terwijl er wel alle reden voor is.
Lees verderOpenbare les ‘Digitale Leerarrangementen ontwerpen’ bezoeken?
Op donderdag 18 januari 2018 houdt mijn oud-collega Fleur Prinsen haar openbare les als lector Digitale Didactiek bij de Hogeschool Rotterdam. Deze bijeenkomst is vrij toegankelijk, al is aanmelden wel verplicht. Ik mag er ook nog een bijdrage aan leveren.
Lees verderHoe is mijn weblog in 2017 bezocht en wat vind ik daarvan?
In deze blogpost blik ik kort terug hoe mijn weblog in 2017 is bezocht. Ook in vergelijking met andere jaren. Het verkrijgen van inzicht in de mate waarin bijdragen worden gelezen, wordt er overigens niet eenvoudiger op. Verder kun je bezoek aan weblogs gemakkelijk beïnvloeden.
Lees verderHoe probeer ik te voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming?
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zal vanaf 25 mei 2018 van toepassing zijn en nageleefd moeten worden Deze verordening zal ook door een zzp-er zoals ik nageleefd moeten worden omdat ook kleine bedrijven datalekken kunnen veroorzaken. In deze blogpost beschrijf ik welke maatregelen ik neem om de persoonsgegevens van mijn
Lees verder