Opkomende technologieën en hun waarde voor het onderwijs (#in)

Dit bericht is oorspronkelijk gepost op de weblog van Dé Onderwijsdagen 2011.  Gelieve ook daar te reageren.

Stephanie OttenheijmDe sessie 'Technologies to watch' was een grote verrassing voor mij. Stephanie Ottenheijm van Kennisnet ging namelijk in op een publicatie waar ik zelf aan mee heb geschreven! Wat zijn nu de belangrijkste technologische ontwikkelingen die relevant zijn voor het (beroeps)onderwijs?

Stephanie schetste eerst maatschappelijke ontwikkelingen zoals de opkomst van de post-industriële netwerksamenleving, de behoefte aan steeds meer maatwerk en andere organisatie- en verdienmodellen (denk aan iTunes). Een laatste ontwikkeling is de technologisering van het leven.

Volgens Ottenheijm heeft het onderwijs ook te maken met uitdagingen zoals het verbeteren van de kwaliteit (met minder middelen), het organiseerbaar houden of het optimaliseren van samenwerking. Kan ICT bijdragen aan de oplossing van deze uitdagingen? Daarbij moet je in eerste plaats rekening houden met de hypecycle van ICT, waaruit blijkt dat technologie pas op termijn productief wordt. Als door gebruik van technologie nieuwe inzichten ontstaan.

Zes technologieën zijn daarvoor nader verkend:

  1. Cloud computing. Een veelbelovende ontwikkeling omdat eindgebruikers alleen over internettechnologie hoeven te beschikken om ICT-diensten te gebruiken. Die ontwikkeling brengt echter ook vragen met zich mee rond koppeling van systemen, versiebeheer van applicaties en eigenaarschap van data. De kostprijs van cloud computing is echter lager dan als je de betreffende diensten zelf beheert.
  2. Sociale media. We zijn aangekomen in de fase dat we ontdekken wat werkt of niet, en onder welke voorwaarden. Bijvoorbeeld afspraken maken met lerenden hoe en wanneer jij als docent reageert op blogposts. Opvallend was dat redelijk wat van de aanwezigen blogs gebruikten, en van mening waren dat zij snellere feedback konden geven en veel adequater zicht hebben op leerprocessen.
  3. Verrijkte content. Daarmee wordt gedoeld op een bundeling van technologieën zoals online video, en de tablet. Daarmee kun je je leermateriaal verrijken.
  4. Augmented reality. De versmelting van de fysieke en virtuele wereld.
  5. Het semantische web. Je zoekt bijvoorbeeld binnen een bepaalde context. De zoekmachine kent jouw profiel en weet bijvoorbeeld dat jij geïnteresseerd bent in een programmeertaal en niet in een voetbalclub als je naar 'Ajax' zoekt.
  6. Learning analytics. Stephanie is hier niet verder op ingegaan.

De publicatie is online te vinden bij Kennisnet.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *