Audiofeedback: motiverend, effectief en efficiënt

Het geven van feedback gebeurt veelal schriftelijk. Dat is een arbeidsintensief proces. De feedback wordt ook lang niet altijd verstandig gebruikt. Door feedback in te spreken, kun je drie doelen bereiken: het vergroot het engagement van lerenden, het is doeltreffend en het is efficiënt.

Dat blijkt uit een Chinese case study. Een docente Engels aan een Chinese universiteit was te moe om schriftelijke feedback te geven. Zij besloot het in China populaire platform WeChat te gebruiken om studenten mondeling feedback te geven. Aanvankelijk had zij hier dus geen didactisch onderbouwde intenties bij.

De studenten bleken positief te reageren op deze gesproken feedback. Nu maakt één zwaluw nog geen zomer. Ook niet in China. Auteur Henry Kronk schrijft echter dat ook andere onderzoeken laten zien dat gesproken feedback

  • kan leiden tot meer betrokkenheid,
  • effectief kan werken
  • en tijd kan besparen.

Audiofeedback via sociale media bevordert volgens hem een dialoog tussen student en docent, met als gevolg een betere band tussen docent en lerende. Volgens de Chinese onderzoeker leidt het ook tot cognitieve versterking, tot een hoge mate van betrokkenheid en tot een hoog niveau van de feedback.

Leren met behulp van ICT kan leiden tot een cognitieve en psychologische afstand (“transactional distance”) tussen lerenden en docent. Daarom is het belangrijk “the more human sensory aspects of learning” te benadrukken en toe te passen.

Probeer lerenden meer persoonlijk te benaderen, bijvoorbeeld door verschillende ‘voices’ aan bod te laten komen of door middel van online live sessies. Ook audiofeedback biedt mogelijkheden om online leren meer menselijk te maken.

Het gebruik van sociale media hierbij stuit natuurlijk ook op bezwaren (denk aan de AVG). Je kunt audiofeedback uiteraard ook binnen digitale leeromgevingen gebruiken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: