Bevorderen verplichte online leeractiviteiten verdiepend leren?

Mark Notess en Lisa Neal werpen in het artikel "Deep" Thoughts. Do mandatory online activities help students leave surface-learning behind? een interessante discussie op: moeten we lerenden verplichten tot online participatie?

While online instructors can mandate certain behaviors, they can’t force students to learn. We all operate under the assumption that a carefully crafted assignment increases the likelihood of learning. (…) But does any of this help an unmotivated student learn?

Volgens Notess en Neal is deze vraag relevant voor het onderwijs en voor bedrijfsopleidingen.

Faced with busy, efficiency-oriented students, we must accept that a student’s choice of a deep or surface-learning strategy is beyond our control.

Zij geven een aantal tips, die een docent in de praktijk kan brengen om verdiepend leren te stimuleren. In de kern komen ze neer op:

  1. Zelf grote betrokkenheid bij de cursus tonen.
  2. Organiseer je cursus goed, met duidelijke mijlpalen en bouw communicatie expliciet in.
  3. Ontwikkel authentieke leeractiviteiten.
  4. Geef lerenden de mogelijkheid om keuzes te maken binnen de cursus.
  5. Maak gebruik van leeractiviteiten die niet kunnen worden afgerond zonder beoordeling of evaluatie.

Een lastige kwestie. Via onze curricula hebben we mensen decennia min of meer behaviouristisch opgevoed: je straft ongewenst gedrag en je beloont gewenst gedrag. Geen wonder dat de meeste lerenden zich vooral laten leiden door cijfers en beoordelingen. In die zin is de laatste tip mogelijk meer deel van het probleem. Maar ja, als eenvoudig docent valt dat patroon ook lastig te doorbreken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *