Eigenaarschap portfolio

Boeiende bijdrage van D´Arcy Norman over ‘ownership van e-portfolio’s’.

I think the more effective (from a teaching/learning perspective, not a sheer volume/metrics perspective) is to model the ePortfolio as a teacher. "This is how I gather my thoughts together to track what I’ve done, what I’m doing, and where I’m going in my career as a teacher". If it’s not relevant to a professional, why would it be relevant to a student?

Offer ePortfolios as an optional service across the curriculum, to every student on campus. If 1% of them start using them as effective tools, it will spread from there. Not instantly, and maybe not in the same cohort, but it will spread.

If it doesn’t spread, it’s not an effective tool, so let it die on the vine. The goal is to foster critical thinking about experiences, not to force yet another tool on anyone.

Dus: faciliteer e-portfolio’s, maar stel ze niet top down verplicht. Eigenlijk mee eens. Maar kun je het e-portfolio alleen faciliteren? Want je hebt te maken met het fenomeen dat het e-portfolio op steeds grotere schaal wordt gebruikt. En als een instelling voor hoger onderwijs het e-portfolio heeft ingevoerd als hart van het curriculum, en een student komt een gedeelte van zijn leerplan bij deze instelling volgen (denk aan de leerrechten!), terwijl h/zij afkomstig is van een onderwijsorganisatie die het e-portfolio amper gebruikt: wat doe je dan? Moet je dus geen landelijke (Europese?) afspraken maken over het gebruik van het e-portfolio àls je het e-portfolio als beoordelingsinstrument wilt gebruiken? En begrenst dit niet het ‘ownership’ van het portfolio? Pfff….

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

5 reacties

  1. De titel van je bericht is: Eigenaarschap portfolio, maar verder zeg je daar eigenlijk weinig over behalve “pfff”. Voor mij is het heel simpel (of zou het zo moeten zijn): Het portfolio is van de leerling/student. Deze moet zo’n portfolio dus ook los van het instituut waar hij op dat moment (toevallig) lessen volgt kunnen aanschaffen en kunnen gebruiken. Dus net zoals je een agenda koopt bij de Hema, schriften en gummetjes bij de V&D zou je een portfolio moeten kunnen aanschaffen via (ik zeg maar wat) Bol.com, Amazon of noem maar op. Er mogen gerust meerdere portfolio aanbieders zijn, zolang ze maar een bepaalde standaard hebben, dus dat ben ik helemaal met je eens. Tenslotte staan in een willekeurige schoolagenda ook de dagen van de week, de mogelijkheid om cijfers en roosters te noteren enz. Vind je particuliere aanbieders eng, dan zou misschien een instituut als Kennisnet of Surfnet het moeten aanbieden, maar misschien is dat nog enger. Helemaal eng zou het worden als het standaard in een toekomstig Office pakket zou zitten van Microsoft (maar helemaal niet zo onlogisch). En er zouden natuurlijk Open Source varianten kunnen zijn. In feite zijn die er al: kijk eens naar Elgg.net! Dan heb je misschien alleen nog het probleem van hosting. Maar als we gratis video’s, podcasts en foto’s overal kunnen plaatsen, dan is het helemaal niet zo ondenkbaar dat Google straks ook met een portfolio aanbod komt voor alle (een leven lang) lerenden. Ben benieuwd wie er zin heeft om te schieten op deze benadering…

  2. In navolging van Willem constateer ik dat je wel heel erg veel zaken in 1 zin propt en deze dan afsluit met Pfff.
    “Maar kun je het e-portfolio alleen faciliteren?” Ja natuurlijk, als je maar duidelijk bent in de instrumenten die je aanbiedt. Maar je faciliteert ook als je de begeleiders duidelijk hebt gemaakt (of dat voor hen duidelijk is) wat zo’n ePortfolio behelst.
    “…als een instelling voor hoger onderwijs het e-portfolio heeft ingevoerd als hart van het curriculum..”, dan wil ik die instelling wel ’s bezoeken!. Je weet zelf hoe men in den lande worstelt met de implemetatie van het ePortfolio. Laat staan dat men het al in het hart van het curriculum heeft staan!. Ofwel, de student die van het een naar het ander “hobbelt” komt mijns inziens nog geen portfolioproblemen tegen.
    “Moet je dus geen landelijke (Europese?) afspraken maken over het gebruik van het e-portfolio..”. Tegen de tijd dat deze er zijn, is portfolio misschien al uit de gratie en is iets anders een hype geworden.
    @Willem: wees niet bang voor Microsoft want je kan allang fraaie portfolio’s maken met Word, Powerpoint of combinaties van diverse MS-producten. Je kan hooguit bang zijn voor de slimme combinatie die Microsoft ooit maakt (??) van applicaties zoals Elgg en Hyves met Office, MSN (Myspace),weblogs, YouTube, enz enz. (Als ze dat voor elkaar krijgen, hebben we dan een Microsoft ELO ? )

  3. Mannen, ik probeer alleen maar aan te geven dat ik een spanningsveld bespeur tussen het principe dat het e-portfolio eigendom is van een lerende (die bij verschillende instellingen leert, en vooral ook daar buiten) èn het gegeven dat instellingen en ook overheden een e-portfolio beleidsmatig inzetten, bijvoorbeeld als instrument voor arbeidsmarktbeleid. Dat roept bij mij vooral vragen op, zoals afgelopen zaterdagavond.

  4. @Wilfred
    Het punt is dat wij op zoek zijn naar de antwoorden:-)
    Je hield me trouwens wel in spanning met het modereren van je comments. Ik werd al bang dat het niet geplaatst zou worden…
    Maar serieus, ik had gehoopt dat iemand inhoudelijk zou ingan op mijn suggestie om portfolio’s bij de HEMA aan te gaan bieden. Niemand die daar op in wil gaan?

  5. Het HEMA-portfolio heeft naast veel voordelen (frisse kleuren, moderne vormgeving, leuk geprijsd) een nadeel. Natuurlijk kun je het inzetten als beoordelingsinstrument en er personeels/scholingsbeleid op ontwikkelen. Maar de HEMA kan niet de community bieden, met wie je eens leuk een boom op kunt zetten over je portfolio. Hoewel ze er aardige caissières hebben.
    Wat wil je bereiken met je portfolio?
    -controle over de ontwikkeling van iemand? HEMA!
    -iemand de controle geven over z’n eigen ontwikkeling? Elgg!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *