Case studie weblogs in het onderwijs

Blogging Across the Disciplines: Integrating Technology to Enhance Liberal Learning beschrijft een case studie over het gebruik van een weblog ter voorbereiding van een betekenisvolle klassikale discussie. De auteurs hebben weblogs op een zelfde manier geïntegreerd binnen drie verschillende cursussen. Zij laten zien dat lerenden dankzij meer betrokken worden bij de cursus. Maar daar moet je als docent wel wat voor doen (gerichte opdracht en beoordelen).


Het artikel gaat in op de toegevoegde waarde van weblogs, in vergelijking met discussiefora (eigenaarschap, externen makkelijker betrekken bij de discussies, gemakkelijk te starten, mogelijkheid om multimedia te integreren, RSS). Verder beschrijven de auteurs de mogelijkheden om weblogs binnen het onderwijs in te zetten, en de didactische voordelen daarvan. Vervolgens volgt een beschrijving van het onderzoek en de resultaten ervan. Helaas ontbreken de tabellen (zijn de afbeeldingen niet online geplaatst?). De auteurs gaan in het “conclusie en discussie”-deel meer specifiek in op weblogs voor liberal education. Liberal, in de zin van liberal arts. Dus een breed samengesteld studieprogramma waarbij lerenden veel zelfverantwoordelijkheid hebben.


Using blogs across the disciplines can enhance liberal learning in professional programs. (…) The authors found that students came to class discussions having engaged in inquiry and analysis through online writing exercises. Thus, blogs helped students develop their critical-thinking skills and reasoning skills. In addition, by preparing students for class discussions, blogs helped them develop both their written and oral communication skills.


Liberal learning depends on students taking responsibility for their education. Instructors in any discipline can use blogs to begin conversations about course materials before students arrive in the classroom and continue them long after a class has ended, thus fostering a sense of active learning both inside and outside the classroom.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *